Gå til sidens hovedinnhold

Om skulpturer i Kanalparken i Moss

Artikkelen er over 1 år gammel

Leserbrev

Det pågår for tiden en heftig debatt om plassering av skulpturer i sjøen og på land i Kanalparken. Mest debatt har de mere beskjedene «Smilefjesene» fått, noe som også har engasjert folket på en berettiget måte. Noe som kan føre til at de blir re -lokalisert til et »smulere «farvann»? Diskusjonen er også reist om «Smilefjesene» kan påvirke plasseringen av «The Norwegian Lady».

Det er alltid spennende å søke tilbake i historien. Det hele startet med at vår vennskapsby i USA Virginia Beach, ønsket seg en erstatning av en forfallen gallionsfigur de hadde tatt vare på fra Barken Dictator av Moss som forliste i 1891 utenfor Virginiakysten. For å gjøre en lang historie kort ble det i et samarbeide mellom norske interesser besluttet å få laget en ny gallionsfigur. Billedhuggeren Ørnulf Bast ble engasjert til å lage denne. Noe som førte til at det ble laget 2 kopier av skulpturen. Den ene tilfalt naturligvis Moss som hjemmehavn for det forliste skipet. Den andre ble sendt til vennskapsbyen på andre siden av havet. Vårt eksemplar ble mottatt med stor glede i byen og ble plassert i rundkjøringen ved den nye Rådusbroen og avduket med stor festivitas i 1962. Denne plasseringen hadde lite med et maritimt miljø å gjøre ,men ble tross alt anbefalt i det man da ikke hadde noe bedre alternativ nærmere sjøen.

Kanalområdet herunder kanalbredden og parken hadde gjennom mange år forfalt og var lite attraktiv for plassering av skulpturer . I løpet av 1990 årene fikk kommunen statlige sysselsettingsmidler til rehabilitering kanalbreddene på Jeløysiden. Dette var så vellykket at arbeidene fortsatte med en opprusting av kanalmoloen og en rehabilitering av de nære strand- og parkområdene. Så velykket ble dette at det ble besluttet at» LADYEN» skulle flyttes til strandområdene i Kanalparken. Tredve år etter avdukingen i 1962, ble så skulpturen flytte til den plassen den står i dag. Her har den fått en nærhet til havet som den egentlig fortjener ikke i en rundkjøring på Kanalbroen. Jeg viser i den forbindelse til Nils Johan Ringdals Byhistorie NR 3 med bl.a. illustrasjoner fra avdukingen i 1962.

For å styrke det maritime preget rundt « LADYEN» ble det ikke langt fra plassert et historisk anker hvor det ble laget en kompassrose i naturstein. Denne viste klart at Kanalen ikke ligger nord/syd , som mange tror ,men noen grader nord/øst/- syd vest.

Det siste tilskuddet i rekken av skulpturer er Moss Sjømannsforening gave til byens 300 årsjubileum. Denne skulpturen er plassert meget nær til The Norwegian Lady. Med sine dimensjoner på ca. fire meter høyde og tilsvarende bredde kommer den til å bli meget dominerende på og vil rage langt over » LADYEN». Hvilke tanker som ligger bak denne plasseringen så nært til vårt historiske klenodium, er for meg en gåte. Det er fristene å spørre hvem som har ansvaret? Denne plasseringen vil i kunstnerisk utrykk og dominansen lagt overgår plasseringen av de «små fjesene» ute i sjøen.

Kommentarer til denne saken