Ordene ovenfor tilhører lederen ved Moss kulturhus, Gard Mortensen.
Horten-mannen er initiativtaker bak denne nye kampanjen hvor kulturaktørene i Moss skal gå sammen for å lokke mossinger ut av det trygge hjem, med sofasitting og Netflix – for å få de tilbake til kultursalene, med sceneshow og dans.
– Vi har lyst til å oppfordre folket til å gå mer ut. Om det er kulturhuset eller Verket scene; dra ut sammen med en kompis, kona, eller gjengen din på jobb. Det skjer veldig mye rundt om i hele regionen som vi vet at de som sitter der hjemme vil ha interesse av.
– Istedenfor at vi skal konkurrere mot hverandre, så skal vi ha et samlet kultur-Moss. Derfor ønsker vi å peke de inn mot denne arrangementskalenderen, for å orientere folket om hva som faktisk skjer rundt om i hele byen, forklarer han.
Kalenderen er en oversikt over hva slags arrangement som vil finne sted rundt om i byen. Her er blant annet Galleri F 15, Verket scene, Parkteatret og Moss by- og industrimuseum representert.

For 11 år siden reddet han mosserestaurant med Hellstrøm – nå blir Gard (49) sjef for kulturhuset i Moss
Største kulturkrisen noensinne
– Kan du sette noen ord på hvor ille pandemien faktisk var for kulturaktørene?
– Jeg kan kun snakke på vegne av kulturhuset, men det var jo så ille at vi ikke fikk gjennomføre de tradisjonelle forestillingene. Med plassbegrensninger og alt det innebar – det ble en unaturlig og vanskelig måte å drive kultur på. Det var den største kulturkrisen i hele landet, om ikke i hele verden, svarer kulturhussjefen.
Mortensen understreker at denne kampanjen på ingen måte er et forsøk på å tvinge folket ut til byens kulturarrangement.
– Alle monner drar, så når folk går ut i byen på kunstutstilling, drar de like gjerne på restaurant også. Vi ønsker at befolkningen skal bli like aktive på dette området som man var før pandemien. Dette er ikke et forsøk på å true folk ut igjen, men vi ønsker å synliggjøre kulturtilbudene i byen.
– Hvordan er egentlig ståa nå 2022, kontra tingenes tilstand i 2019?
– Vi trodde at folk skulle løpe litt mer ut av dørene så fort samfunnet åpnet seg. Selv om vi på flere måter har lagt pandemien bak oss, så er det fortsatt færre billetter gjennomgående, konstaterer han.
Naturlige årsaker
Oppe i det hele, så viser Mortensen en forståelse for at folket har holdt seg litt mer hjemme enn før.
– Det er naturlige årsaker. Også går vi en litt usikker fremtid i møte, nå som lommeboka til folk kan bli en utfordring med tanke på renter og strømpriser.
Avslutningsvis legger han trykk på at kampanjen ikke skal være for å presse publikum til å bruke penger på kultur.
– Det er også veldig mye fint som er gratis. Igjen, så er dette for at folket skal få en mulighet til å kunne orientere seg bedre om de ulike tilbudene, sier Mortensen.