Jernbaneverket: - Lite sannsynlig med godstog over fjorden

ENGASJERT:  Anders Jordbakke ( i midten) var en av innlederne til tirsdagskveldens informasjonsmøte i samfunnssalen.

ENGASJERT: Anders Jordbakke ( i midten) var en av innlederne til tirsdagskveldens informasjonsmøte i samfunnssalen. Foto:

Av
Artikkelen er over 5 år gammel

Konseptene er de samme, anbefalingen som før og interessen ikke så verst. Tirsdag kveld kom Jernbaneverket på visitt.

DEL

- Vi har vært med og vi har silt alternativer, sier Jernbaneverkets Tor Nicolaisen.

- Og vi har ikke hatt en fremtredende plass i prosessen.

I KVU for en fergefri rute over fjorden har man konkludert med at de alternativene for en forbindelse, enten bru eller tunnel, mellom Moss og Horten ikke vil inkludere toget. Mange av de mange fremmøtte på kveldens informasjonsmøte var nok nysgjerrige på hva Jernbaneverkets representant hadde å si til det.

LES OGSÅ: Vil lage sykkelbruer til over 40 millioner

Koster for mye

- Gods på tog er en utfordring, sier Nicolaisen som ikke har belegg for å påstå at stadig mer gods sendes land og strand med toget.

-J eg anser det for svært lite sannsynlig at godstog vil kjøre over fjorden, sier han og skisserer samtidig den aller største utfordringen: Det vil koste vesentlig mer enn det smaker.

Heller ikke Hurum- alternativet faller i smak.

- Også her vil en broforbindelse inkludert tog ha en investeringsramme på 40- 50 milliarder. Skal det ha samfunnsnytte, må kanskje mer enn 30 millioner passasjerer benytte banen i løpet av året. Det finnes ikke marked for Hurum, sier han.

LES OGSÅ: Overveldende oppmøte på folkemøtet

Vil ha bro

NHOs regiondirektør Espen Evensen har hele tiden flagget at hans organisasjon foretrekker bro.

- Bedre driftssikkerhet enn tunnel, sier han og spør samtidig om KVU’ens skisse på brohøyder på 80 meter må være det man foretar kalkylene på.

- Reduseres brohøyden med 20 prosent vil vi kunne foreta helt nye vurderinger, sier han.

Evensen var én av to som holdt en appell. Han var ikke helt fornøyd med at den andre, Jørn Wille fra Aksjon nei til fjordkryssing via Jeløy, verbalt sparket ham på leggen.

- Jeg synes saken er for viktig til at vi skal bruke vår taletid på retorisk agitasjon, sier han.

Wille hadde nemlig fattet interesse for NHO’s interesse for broer, og stilte spørsmål om hvorfor.

- Det får NHO tåle, sier Wille. Han brukte mye av sin tid til å tegne et bilde av en som vil få enorme infrastrukturelle utfordringer i mange tiår.

LES OGSÅ: Vil ha tunnel, nei til bru over fjorden

Artikkeltags