Det skriver VG, som siterer Rally-VMs nettsider. På nettsidene blir Brynildsen omtalt som en «superreserve».

Brynildsen skal være reservesjåfør for bolivianeren Marco Bulacia, som skadet seg i forkant av Ypres-rallyet i Belgia i midten av august. Også i fjor var Brynildsen reserve for Bulacia. Den gangen var det visumtrøbbel som gjorde at Våler-mannen overtok rattet under Rally Finland.

Stolt over å få muligheten

På telefon fra Hellas, hvor han har vært siden lørdag, forteller Brynildsen at han er stolt over å igjen få muligheten til å kjøre en VM-runde for det tyske laget Toksport.

– De kunne ringt mange andre, men velger å ringe meg. Det er morsomt og noe jeg er litt stolt over, sier Våler-sjåføren.

Han forteller at han og laget nå føler seg veldig klare før rallyet kjøres i gang torsdag.

– Vi har hatt gode tester, og fått lagd ferdig notene (beskrivelsen av ruta som kartleseren bruker red.anm.). De har fungert bra, så nå er vi klare.

Brynildsen, som til daglig jobber i familiebedriften Asfalt Remix i Våler og driver IT-selskapet Iflow, forteller at de også har måttet øve på å bytte hjul på bilen.

– Veiene her i Hellas er tøffe, og man punkterer lett. Vi klarer å bytte hjul på under halvannet minutt, så det har vært god øving, forteller rallysjåføren.

60.000 tilskuere på åpningsetappen


Selv om han ikke lenger deltar regelmessig i VM, kjører Brynildsen fortsatt i NM. Før siste rally, Rally Hedemarken, leder Brynildsen sin klasse sammenlagt. Han har også blitt norgesmester to ganger tidligere.

Å delta i VM er derimot mot noe annet, forklarer Brynildsen.

– På åpningsetappen, som er en spesialetappe inne på Olympiastadion i Athen, er det ventet opp mot 60.000 tilskuere. Det er noe annet enn NM, innrømmer en entusiastisk Brynildsen.

Da Brynildsen steppet inn som reserve i 2021 ble han nummer fire av ni deltakere i sin klasse. Våler-karen forteller at han alltid har ambisjoner når han kjører.

– Jeg vil alltid gjøre det best mulig, men det viktigste for laget er at man får en god plassering og skaffer poeng. Spesielt bør vi prøve å havne foran Hyundai, ettersom de kniver med dem i fabrikkmesterskapet, forteller Eyvind Brynildsen som gleder seg til løpsstart torsdag kveld.

Helnorsk lag

Brynildsen vil delta i WRC2-klassen, steget under det gjeveste verdensmesterskapet. Toksport har også nordmannen Andreas Mikkelsen på laget. Mikkelsen ble i fjor verdensmester i WRC2-klassen for det laget, som kjører biler av merket Škoda.

Med seg som kartleser får Brynildsen Torstein Eriksen. Dermed består hele Toksport-laget av nordmenn, ettersom Mikkelsen også har norsk kartleser.

Les også

– Jeg kjører like fort som deg, Petter