(Nettavisen): Mange har reagert på at dagligvarekjedene er i gang med å sette opp prisene, blant dem «Gjerrigknarken», Rune Kaino Nikolaisen.
– Nå skal prisene opp og kundene blø, for det er jo så synd på matbaronene, skriver «Gjerrigknarken» på Facebook.
Til Nettavisen utdyper han:
– Det at de i smug har satt opp prisene oppover i det siste er ikke så overraskende. Men jeg ser ingen grunn til at de skal ha en større prisoppgang, sier «Gjerrigknarken» til Nettavisen.

Nå skrur Kiwi, Rema og Coop opp prisene
Betydelig prisøkning
Oversikten Nettavisen kunne bringe viste at prisene nå har gått opp betydelig sammenlignet med prisene rett før 1. februar.
- En halv liter Coca-Cola Zero: Opp 8,7 prosent
- En flaske 1,5 liter Bris: Opp 9,6 prosent
- En pakke Vita Hjertegod Lett: Opp 6,7 prosent.
I tillegg er prisen på smågodt satt opp fra 124 kroner per kilo til 149 i løpet av de siste ukene.

Salget av dette legemiddelet øker: – Jeg hadde alltid med en pakke i sekken
Tror ikke de «blør»
Dagligvarekjedene har flere ganger hevdet at de sliter siden prisene ikke ble satt opp 1. februar.
– Jeg tror ikke noe på at dagligvarekjedene “blør” som de stadig snakker om. Matbaronene lider ingen nød. Greit nok at det koster dem mye med priskrig som den som var i påsken. Men i det daglige tjener de godt med penger, sier han.
Norgesgruppen som eier blant annet Kiwi og Meny la nylig fram resultater for fjoråret som viste at selskapet hadde det tredje beste overskuddet noensinne.
– Kjeden sier de må sette opp prisene fordi leverandørprisene har økt, tror du ikke på det?
– Det er klart at bedriftene ikke kan gå med underskudd. Men det er jo ingenting som tyder på det. Og eierne får ut mer enn nok av driften. Det er jo landets rikeste som står bak, og det de har tjent formuene sine på er jo prisene vi betaler i butikken, sier «Gjerrigknarken».

Vil ha nytt helse-grep i butikken: – Folk sliter
– Trenger ikke bli styrtrike
– Jeg mener ikke at vi skal innføre kommunisme, jeg synes bare at de drar inn mer enn nok penger og at de ikke trenger å sette opp prisene. De trenger ikke tjene seg enda mer styrtrike på høyere priser nå, sier han.
Kiwi fikk voldsom oppmerksomhet da de første februar lot være å skru opp prisene. Rema 1000 og Extra måtte begge gjøre kjappe helomvendinger etter at de to først hadde satt opp prisene.
– Det verste er at jeg tror mange vil tenke at Kiwi er billigst selv om de skrur opp prisene 1. mai. Det stuntet de hadde i vinter har festet seg skikkelig i hjernebarken til folk, sier «Gjerrigknarken».
Gjerrigknarken tror prissmellen kommer i mai, men øyner et lite håp.
– Det kan hende jeg blir overrasket 1. mai. Kiwi har
imponert med kreativiteten sin før. Også jeg ble overrasket i februar da de lot prisene stå i ro. Jeg venter i spenning, sier han.
Puster lettet ut etter streikeavblåsning: – Vi gikk tom for Pepsi Max
– Nå smeller det
1. februar har vært et prisvindu for dagligvarebransjen da alle aktører har justert sine priser. Det skjedde ikke i år. Men nå kommer prissmellen tror «Gjerrigknarken».
– Jeg tror mai kan bli det nye prisvinduet i dagligvarebransjen, sier «Gjerrigknarken».
Han viser til at det ikke ble noen prisøkning 1. februar da kjedene anført av Kiwi valgte å la prisene stå i ro.
– 1. mai går Kiwi sin prislås på 245 varer ut. Kanskje det er da de virkelig skal skru opp prisene, sier han.
LES LENGER NED: Kiwi: – Vi har spennende planer.
En ting i Kiwi sin markedsføring gjør Gjerrigknarken ekstra mistenksom.
– Jeg har merket meg at Kiwi har tatt vekk «presser prisene». Før hadde de perioder på en måned der en rekke varer var satt ned. Det har blitt helt borte., sier «Gjerrigknarken»
Gjerrigknarken viser til kundeavisen der Kiwi løftet fram varer de hadde satt ned i pris. På mange varer var førprisen oppgitt. Det ble også opplyst hvor lenge den nye, lavere prisen skulle gjelde.
– Slik er det ikke lenger i kundeavisen. Nå står det bare “Kiwi presser prisene”, men ingen førpriser er oppgitt og det står heller ikke noe om hvor lenge prisen som oppgis skal gjelde, sier han.
– Dette gjør meg ekstra bekymret før 1. mai når prislåsen går ut, sier «Gjerrigknarken».
Gjenåpnet verkstedet i nyoppussa lokaler
Kiwi: – Vi har spennende planer
Kommunikasjonssjef i Kiwi, Kristine Arvin, avviser at de har tatt vekk «presser prisene» fra kundeavisen.
– Kundeavisen vår ligger på våre nettsider og allerede på side 2 ser du «Kiwi presser prisene». Gjennom året har vi ulike kampanjer med ulike uttrykk. Nå har vi blant annet en kampanje med partikjøp på vask- og hygieneprodukter, og vi har startet grillsesongen med lave priser på grillmat og tilbehør, sier Arvin.
– I kundeavisene før skrev dere før at dere presset prisene til en bestemt dato, og for flere varer var det oppgitt en førpris. Hvorfor er det ikke slik lenger?
– Man kan ikke ha førpris på partivarer, for det er ingen førpris å vise til. Det samme gjelder gjerne sesongvarer som man har inne i en tidsbestemt periode, sier Arvin.
– Hvorfor har dere ikke kommet med ny prislås?
– Vi er allerede inne i en periode med prislås på 245 varer. Disse varene er låst på samme, lave nivå som de var i september 2022. Hva som skjer senere, kan jeg ikke si noe om., sier Arvin.
Blir 1. mai et nytt prisvindu slik «Gjerrigknarken» frykter?
– Vi følger Konkurranseloven og kan ikke si noe om fremtidige priser, sier Arvin.
«Gjerrigknarken» skryter av Kiwi sin kreativitet, hvor stor sjanse er det for at Kiwi overrasker på nytt 1. mai?
– Kiwi er prispresseren i markedet og vi har mange spennende planer for tiden fremover, sier Arvin.