Klag selv på flyreisen, oppfordrer Forbrukerrådet

Artikkelen er over 1 år gammel
DEL

– Folk har svært gode rettigheter når de flyr. Dessverre er reglene ganske så kompliserte, og flere har derfor sett sitt snitt til å tjene penger på å kreve kompensasjon på vegne av passasjerene. Disse flyklageselskapene tar gjerne fra 25-40 % av din kompensasjon for å hjelpe deg, forteller Pia Cecilie Høst i Forbrukerrådet.

– Hvis folk ønsker å benytte seg av disse tjenestene er det helt greit, men vi vil gjøre forbrukere oppmerksomme på at de kan klage selv og dermed beholde hele erstatningen, sier Høst.

Mange velger å betale dyrt for å få hjelp fra flyklageselskaper.

– Det er viktig for forbrukerne å forstå at disse selskapene ikke gjør noe du ikke kan gjøre selv. Det er for eksempel svært lett å sende inn en klage til Transportklagenemnda selv hvis du har mottatt avslag fra flyselskapet, sier Høst.

Til tross for at det er veldig enkelt å klage, ser man at antall klager sendt inn fra slike selskaper til Transportklagenemnda øker jevnlig. 

I 2017 mottok Forbrukerrådet 1530 spørsmål om passasjerrettigheter, og Forbruker Europa mottok 800 klager.

Artikkeltags