Gå til sidens hovedinnhold

Vil gjøre Rygge til statlig flyplass

Artikkelen er over 9 år gammel

Senterpartiet har programfestet at de ønsker å gjøre både Moss Lufthavn Rygge og Sandefjord Lufthavn Torp statlige.

Det kommer frem i dagens utgave av Finansavisen. Med det mener partiet at Avinor bør få enerett til å drive flyplasser i Norge.Hovedbegrunnelsen for forslaget som står i Senterpartiets program er at partiet mener Torp og Rygge truer Gardermoen.

Partiet, som har samferdselsminister Marit Arnstad, ønsker med dét å løfte de to flyplassene på Torp og i Rygge opp på riksplan for å verne om Gardermoen. Det er nemlig slik at det er overskuddet fra hovedflyplassen på Gardermoen som i dag finansierer omlag 40 flyplasser som går med underskudd ute i distriktene.

- Dette er jo skadelig distriktspolitikk, sier Pål Tandberg ved Rygge Sivile Lufthavn til Finansavisen.

Les flere nyheter om Moss Lufthavn Rygge på denne temasiden

Viktig for regionen

- Egentlig blir vi feiltolket som en flyplass i Oslos bakgård. Hadde vi blitt definert som distriktsflyplass for Østfold-regionen, så ville stortingspolitikerne sett hvor viktig vi er for verdiskapning i regionen. Vi skaper viktige arbeidsplasser, sier han til samme avis.

Mange østfoldinger bruker Moss Lufthavn Rygge, men hovedtyngden av passasjerene kommer fra hovedstadsområdet.Hele 60 prosent av passasjerene på Rygge kommer nå fra hovedstadsområdet.
– Østfoldinger bruker flyplassen ekstremt mye, men vi er bare 270.000 mennesker her i fylket. Og vi er nødt til å bygge opp et volum, sa Pål F. Tandberg, adm.dir. ved Rygge sivile lufthavn til moss-avis.no tidligere denne måneden.

Ikke tvang

Senterpartiet hevder at de ikke vil bruke påtvungen statlig eierskap for å strupe konkurrentene på Torp og i Rygge, men sier at det må skje ved en natrurlig avtale.

- Vi har ikke noe ønske om å gjøre noe med trafikktilbudet på Torp og Rygge, så dette er ingen trussel mot de to flyplassene, sier Trygve Slagsvold Vedum, landbruksminister og leder i Senterpartiets programkomité.

Første gang i pluss

I 2011 fikk selskapet Rygge Sivile Lufthavn et positivt driftsresultat på nesten 6,3 millioner kroner.

– Dette er vi glade for, men vi er ikke fornøyde ennå. Det tar jo tid dette med å bygge opp et trafikkvolum, sier Tandberg.

Resultatet før skatt er fremdeles negativt: minus 18, 5 millioner kroner. Dette er en klar forbedring i forhold til 2010: Da var resultatet før skatt på nesten 39 millioner kroner i minus.

Les også:

Les flere nyheter om Moss Lufthavn Rygge på denne temasiden

DAT justerer kursen på Rygge

Bare hver femte passasjer er fra Østfold