Riksvei 19: Elefanten i byrommet?

Av
DEL

DEBATTBjørn Boge fra Rygge skrev kronikk om RV 19 i Moss, datert 19. februar 2019. Siden da har lite skjedd med den saken, bortsett fra at (nye) grunnboringer viser at eventuell ny RV 19 i tunnel gjennom/under byen Moss vil bli rådyr. Annen ulempe med det alternativet er at nordenden av Verlebukta er uegnet som sted for eventuell fast fjordforbindelse.

Boge oppfatter hovedforbindelse mellom Østfold og Vestfold, med flere nye ferjer og kanskje ti tusen kjøretøy pr. døgn om ti år, som en slags elefant i byrommet i Moss, som vil bli til mer skade enn gagn for denne byen! Derfor vil han etablere helt ny fjordforbindelse, som kan erstatte både ferjeforbindelsen ved Moss og den bratte fjordtunnelen ved Drøbak, litt sør for Hvitsten på østsiden og like nord for Filtvet på vestsiden av Oslofjorden. Da må det bygges faste forbindelser også over Drammensfjorden og Sandebukta til Vestfold.

Undertegnede «ser» fordelene med dette storslåtte opplegget; men er redd for at «det beste blir det godes fiende»: At dette ikke lar seg gjennomføre i overskuelig framtid, så ferjetrafikken ved og gjennom byene Moss og Horten må fortsette i ennå mange år.

Det Moss trenger i nær framtid er ny RV 19 fra E6 ved Årvoll til nytt ferjeleie, såpass langt sør at denne vegen senere kan bli del av fast fjordforbindelse, via Revlingen og Bastøy til Borre sør for Horten. Noen inngrep i kulturlandskapene i Rygge og i Borre må tåles, når alternativet er utvidelser av nåværende RV 19 gjennom byene Moss og Horten!

Undertegnede «ser» også at Oslofjorden mellom Revlingen ved Moss og Bastøy ved Horten ligner mye på Bjørnafjorden sør for Bergen, der det er planlagt storslått flytebru, som nær den ene enden blir så høy at store skip kan passere under den. Slik bru over Oslo-fjorden blir vel høy nær Bastøy. Noe kostnad kan vel unngås, med lav flytebru over hele hoveddelen av denne fjorden, og senketunnel under skipsløp mellom Bastøy og vestsiden.



Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags