Gå til sidens hovedinnhold

Riksvei 19 i stampe

Artikkelen er over 1 år gammel

LESERBREV Dette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

«Det holder ikke med lokal forståelse og vilje», hevder de lokale Ap-politikerne Kristin Bremer Nebben og Hanne Luthen, i kronikk om Rv.19 datert 5. juni. Det er vel nettopp lokal forståelse og vilje som mangler, når de tviholder på at også ny Rv.19 skal bygges til ferjeleiet langt inne ved Værlebukta, som er feilplassert: Dels fordi det leder biltrafikken til/fra ferjene gjennom Moss sentrum; men mest fordi eventuell framtidig fjordbru må bygges et annet sted.

Som andre debattanter nevner også Bremer Nebben og Luthen at «Ferjesambandet Moss-Horten er Norges mest trafikkerte». De bruker dette som argument for ny og bedre Rv.19 i tunnel(er) under byen Moss. Den store trafikken over fjorden kan også brukes som argument for å legge opp til fast fjordforbindelse ved Moss-Horten: Den vil neppe komme i dette tiåret; men det er sannsynlig at den kommer i det neste, og senest i tiåret 2040-50.

Undertegnede har fått med seg at forslaget om diger hengebru mellom Jeløy i Moss og Karljohansvern i Horten møtte massiv motstand på begge sidene av fjorden, og er så å si ugjennomførlig politisk sett, som lignende bruprosjekt i utkanten av småbyen Drøbak var. Gjenstående mulighet er vel da lav flytebru mellom Revlingen utenfor Moss og nordenden av Bastøy utenfor Horten.

Vest for Bastøy er ikke fjorden særlig dyp, men tilstrekkelig dyp for flytting av skipsløpet fra østsiden til vestsiden av den øya. Der må det vel bli senketunnel for biltrafikken, som får moderate stigninger i begge retningene fra «lavbrekk» under nytt skipsløp, i motsetning til den bratte fjordtunnelen ved Drøbak.

Det kan legges opp til fast fjordforbindelse om ca. 20 år, med å flytte ferjeleiet ca. 3km sørover, og bygge tilførselsvei dit fra Årvollkrysset på E6, med sikte på at den skal fungere som tilførselsvei også for fjordbru ut fra Revlingen, når den omsider kan åpnes for trafikk! Vi aner ikke når fjordbru ved Moss-Horten kommer; men for planleggingen av utviklingen av disse byene er det viktig å vite hvor det er sannsynlig at den kommer!

Ferjeforbindelsen Moss-Horten har som nevnt mye trafikk, selv om det koster noe tid og penger å bruke den. Det er rimelig å anta at fast fjordforbindelse der vil få mye «ny» trafikk: Dels fordi mye trafikk mellom Vestfold og østsiden av Oslo sentrum kan forskyves fra E18 på vestsiden til E6 på østsiden av fjorden. Altså krysse fjorden ved Horten-Moss, i stedet for å kjøre en lengre vei via Drammen og gjennom (under) Oslo sentrum.

Moss er ikke «Norges navle», men Oslo er det! Alle tiltak som kan avlaste E18 eller E 6 gjennom Oslo er viktige. Både E18 og E6 kan avlastes der, med både fast fjordforbindelse Horten-Moss og stor oppgradering av Rv. 120: Den går fra E6 ved Moss og nordover til Lillestrøm, der det er flere veier «tilbake» til E6.

Kommentarer til denne saken

Kommentarfeltet er stengt. Det åpner igjen klokken 06:30.