Rv 19 i Moss er som en motorvei

Kø: RV 19, med eller uten Jeløy-trafikk.

Kø: RV 19, med eller uten Jeløy-trafikk. Foto:

Av
DEL

Debatt Ovennevnte tittel er en del av en sak Aftenposten omtalte 1. november. Der vises det til oppslag om Rv. 19 gjennom byen Moss. Oppslaget har også en kartskisse, med seks «veikorridorer» fra tre alternative kryss med E6 til tre alternative fergeleier. Det slås fast at Veivesenet har «skrotet» veialternativ seks, som gikk fra Patterød til eksisterende fergeleie.

Veivesenet er visst skeptisk også til alternativ tre, fra Årvollkrysset til nytt fergeleiet ved Festestranda, og alternativ to, fra nytt E6-kryss sør for Årvoll til Festestranda. Da gjenstår alternativ fem, fra Årvoll til eksisterende fergeleie, alternativ fire, fra Årvoll til nytt fergeleie vest for Kallum, og alternativ en, fra nytt E6-kryss sør for Årvoll til Festestranda.

Undertegnede mener at alternativene med nytt fergeleie ved Festestranda har én felles fordel, som bør bli avgjørende i forhold til de andre som fortsatt eksisterer: At tilførselsvei til fergeleie så langt sør også kan bli tilførselsvei til framtidig fast fjord-forbindelse, på sørsidene av Moss og Horten. Journalist Sveinung Berg Bentzrød nevner at Moss-Horten er landets mest trafikkerte fergeforbindelse, med så stor trafikk «at det kan bli behov for en tredje kai for fergene». Dette kan vel også oppfattes som argument for å forberede fast fjordforbindelse her, med flytting av fergeleiet i Moss så langt sørover at tilførselsvei til det også blir tilførselsvei til fast fjordforbindelse.

Berg Bentzrød har snakket med tidligere og nåværende ordførere. De vil ikke akseptere ytterligere utsettelse av ny Rv. 19; men de vil heller ikke akseptere ny Rv. 19 gjennom kulturlandskapet i Rygge. Har disse to (og mange andre) ennå ikke forstått, at ny Rv. 19 i tunnel under del av byen til det eksisterende fergeleiet er tapt sak?

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken

Kommentarfeltet er stengt. Det åpner igjen klokken 08:00.