Ryanair begrunner basestengningen i Tyskland med usikkerheten rundt leveringene av de ny nye Boeing 737 MAX-flyene. Samtidig sliter Ryanair i det tyske markedet, går det fram av nettstedet airliners.de.

Det siste året har Ryanair og datterselskapet Laudas markedsandel falt fra 9,8 til 8,4 prosent.

For få år siden hadde Ryanair ambisjoner om å bli det nest største flyselskapet i Tyskland. I tillegg til å kutte i basestrukturen, har flyselskapet også bestemt seg for å droppe alt av innenriksflyginger i Tyskland.

Den siste ruten som nå blir kuttet i løpet av høsten er ruten mellom Berlin og Köln/Bonn, skriver nettstedet check-in. dk.

Også EasyJet har bestemt seg for å nedlegge sin flybase i Hamburg.

Moss lufthavn Rygge som tidligere i år hadde tiltenkt Ryanair en sentral rolle for den da planlagte nyåpningen av flyplassen, kom aldri i mål med flyselskapet. En av grunnene til det var nettopp Ryanairs manglende flykapasitet, og at selskapet valgte å prioritere andre markeder enn det norske. Nå er Tyskland rammet av den samme nedprioriteringen.