Onsdag ettermiddag kunne Ryanair-ledelsen bekrefte at selskapet har akseptert og tatt på seg ansvaret med å innkreve avgiften på 80 kroner.

Og i likhet med de andre selskapene som opererer i norsk luftrom vil irene gi innkrevingen tilbakevirkende kraft. 

Les også: Alt håp ute – Ryanair kutter Moss lufthavn Rygge helt

Tilbakevirkende

- For bestillinger som er foretatt innen den 1. juni, vil den nye passasjeravgiften på NOK80 i ettertid bli belastet kreditt- eller debitkortet som opprinnelig ble benyttet til betaling av flyreisen, skriver Ryanairs Hans Jørgen Elnæs i en mail.

Flypassasjeravgiften ble, som sikkert en del har absorbert, innført fordi Høyre og Frp, et parti som heller ikke liker skatter og avgifter, og deres samarbeidspartnere V og Krf måtte få stasbudsjettet i balanse.

Det er altså staten og ikke flyselskapene som skal ha passasjerenes ekstraavgift, avgiften ble, kanskje av bekvemmelighetshensyn, kalt en miljøavgift. Det ble senere klart at den ikke hadde en slik mening.

Konsekvensen av det ble at flyplassledelsen på Rygge besluttet å legge ned flyplassen fordi nettopp Ryanair ville fjerne baseflyene. Den trafikken Ryanair kunne tilby sekundærflyplassen syd for Moss skal ikke ha vært tilstrekkelig for å skape nok inntekter til fortsatt forsvarlig drift.

Les også: Moss lufthavn Rygge legges ned

Beklager

For bestillinger gjort fra og med 1. juni, vil prisene inkludere den nye skatten på 80 kroner. 

Les også: Flere fløy fra Rygge

- Vi vil sterkt beklage at vi må kreve inn den norske regjeringens skatt på 80 kroner, men det er en offentlig skatt og alle passasjerer er pålagt ved lov å betale den, sier Ryanair’s Robin Kiely.