Slik blir de nye ferjene til Bastø Fosen

Av
Artikkelen er over 3 år gammel

Alle bilene vil stå på ett dekk på Bastø Fosens tre nye ferjer.

DEL

Bastø Fosen har fått konsesjonen til å trafikkere ferjestrekningen Horten – Moss også i perioden 2017 – 2026.

De fikk tildelt konsesjonen i begynnelsen av desember og har siden da trålet markedet for skipsverft med kapasitet til å bygge de nye moderne Bastøferjene.

– Det ble to tyrkiske verft. Vi skal bygge to av båtene hos Sefine Shipyard og den tredje ferja hos Cemre Shipyard. Vi har akkurat tegnet kontraktene, sier Bastø Fosen-direktør Øyvind Lund til Gjengangeren.
 

LES OGSÅ:  Bygger "superferge" i Tyrkia

Han vil ikke si hvor mye Bastø Fosen skal betale for de tre nye ferjene, men virker fornøyd med at kontraktene nå er undertegnet og at de to skipsverftene snart skal begynne å bygge de nye moderne ferjene, som er tegnet av Multi Maritime i Førde.

– Det blir tre helt like ferjer. 142 meter lange og 21 meter brede: Altså større enn dagens Bastø I, II og III, men det kommer av at all trafikken skal på ett dekk. Personbilkapasiteten, 200 PBE – personbilenheter, blir som på de tre største ferjene i dag, sier Lund.

Kontraktsdeling

Han forteller at Bastø Fosens nye ferjer ble delt på to skipsverft i Yolanda-området ved Mamara-sjøen og innseilingen til Istanbul fordi de ville sikre seg at alle tre ferjene står klare til den nye konsesjonsrunden som begynner 1. januar 2017.

– To av ferjene skal leveres oss i september 2016. Den tredje kommer litt seinere på året. Alle tre vil være tilpasset dagens ferjeleier, De vil være tilpasset de nyeste miljøkravene. Samtidig som vi øker kapasiteten med 25–30 prosent redusere vi NoX-utslippene med over 80 prosent, sier Lund.

200 personbiler

Ifølge meldinger sendt ut tidligere fra Bastø Fosen og Statens vegvesen får de nye ferjene plass til 600 passasjerer, 200 biler og mellom 24 og 30 vogntog, avhengig av størrelsen.

Fra 1. januar 2017 er det AutoPASS-bombrikker som tar seg av all billettering. Det betyr at alle gående, syklende og bilpassasjerer reiser gratis. Kjørende uten bombrikke kan betale for overfarten manuelt.

Artikkeltags