Frp prioriterer både vei og jernbane høyt

Arbeidene med Follobanen pågår for fullt. Når Follobanen står ferdig vil reisetiden på den viktige pendlerstrekningen Ski-Oslo halveres til 11 minutter, skriver Stordalen i innlegget.

Arbeidene med Follobanen pågår for fullt. Når Follobanen står ferdig vil reisetiden på den viktige pendlerstrekningen Ski-Oslo halveres til 11 minutter, skriver Stordalen i innlegget.

Av
Artikkelen er over 1 år gammel
DEL

DebattI samferdselsbudsjettet for neste år går 25,5 milliarder kroner til jernbanen, det er en økning på to milliarder fra i år – en vekst på nesten ni prosent.

FrP i regjering prioriterer både vei og jernbane høyt. Etter mange år med neglisjering har vi endelig en samferdselspolitikk og satsing vei og bane som Norge fortjener og trenger.

Konkret så vil det blant annet gå midler til planlegging og oppstart av flere prosjekter, da spesielt intercity på Østlandet.

Å få et raskere og mer effektivt togtilbud på Østlandet er en oppgave av største viktighet. Det er her de fleste togreisene går.

De siste fem årene er intercitytrafikken på Østlandet nesten doblet.

Økt kapasitet og kortere reisetider fra Skien, Halden og Lillehammer inn mot Oslo vil knytte denne store bo- og arbeidsmarkedsregionen tettere sammen og gjøre folks hverdag enklere og mer effektiv. Dette er et langvarig og stort prosjekt, men vi er i gang.

Samtidig settes det av penger til planlegging av Ringeriksbanen, som vil gå mellom Hønefoss og Sandvika. Den vil både inngå i intercity og samtidig kutte reisetiden på Bergensbanen med nesten en time.

Det har også vært en formidabel bestilling og levering av nye togsett, bare siden 2013 er det levert 59 nye togsett for å bedre tilbudet. I 2019 blir ytterligere 11 nye togsett satt i trafikk på Vossebanen og i østlandsområdet. Deretter er det planlagt levert ytterligere 36 togsett frem til 2023. Dette skal både gå til kapasitetsøkninger og utskiftning av materiell på Østlandet og i Trøndelag, og utskifting av eldre togsett på Vossebanen.

Dette vil komme de reisende til gode gjennom økt komfort og kapasitet.

Samtidig holder man trykket oppe på pågående byggeprosjekter, som eksempelvis Follobanen som skal stå ferdig ved utgangen av 2021.

Når Follobanen står ferdig vil reisetiden på den viktige pendlerstrekningen Ski-Oslo halveres til 11 minutter. Dette vil gi en dobling av antall spor på strekningen og gi en tilsvarende økning i kapasitet.

Både vei og jernbane blir prioritert høyt med FrP i samferdselsdepartementet.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags