Gå til sidens hovedinnhold

Slik skal hovedveisystemet bli

Artikkelen er over 6 år gammel

Etter snaue åtte år er løsningen for trafikken gjennom Moss og Rygge kanskje klar. Men det kan ta tid.

Tirsdag kom beskjeden mange har ventet på, samferdselsdepartementet gir klarsignal for videre utvikling av infrastrukturelle tiltak i Moss og Rygge.

Klikk her for å se detaljert kart over Statens vegvesens planer for hovedveisystemet til Moss og Rygge!

Det betyr at hovedveisystemet skal utvikles med utgangspunkt i det som kalles konsept 5 (se faktablokk). Departementet krever også at dette sees i sammenheng med den andre KVU'en, den som tar for seg en eventuell fremtidig ferjefri forbindelse mellom Øst- og Vestfold.

Vil ha bort køene

Ordfører Tage Pettersen har tidligere vært krystallklar på at utredningene må vurderes separat. Noe av argumentasjonen har vært køproblemene gjennom og ut av Moss og Rygge har vært av en slik dimensjon at de må løses raskt. En fremtidig bru eller tunnelløsning over eller under Oslofjorden har et vesentlig lengre tidsperspektiv.

– Vi er glade for at ventetiden er over, sier ordføreren. Han mener at departementets krav om å se ting i sammenheng ikke nødvendigvis betyr farvel til å løse køutfordringene før et eventuelt ferjefritt alternativ kan realiseres.

– Vi står fritt til å gjøre hva vi vil lokalt under forutsetning av at det ikke kommer i veien for det store prosjektet, sier han.

Ønsker ikke bompenger

Før jul i fjor advarte Arild Svenson (Frp) i en artikkel i Moss Avis om at prosjektene måtte sees i sammenheng. Nå tror verken han eller partikollega Anne Bramo at tidsskjemaet blir uakseptabelt langt.

– Jeg tror vi må ha en avklaring i løpet av denne valgperioden, sier han.

For varaordfører Anne Bramo og Arild Svenson er det en utfordring at planene inkluderer bompengefinansiering.

– Det er et vesentlig element i partiets ideologi at bompenger er uønsket, sier Bramo.

Hun påpeker at finansieringsutfordringene vil bli nøye vurdert.

– Denne KVU'en er en statlig affære, det er selvfølgelig bra at Statens vegvesen vil delfinansiere prosjektet, vi må se nøye på hva som rammer folk i Moss og Rygge.

– Er det noe som kan velte den politiske idyllen?

– Vi har forskjellige oppfatninger bruken av bompenger, det kan bli en het potet fram mot neste valg, tror Bramo.

– Vi klarer utmerket å samarbeide med alle som holder avtaler, sier Arild Svenson.

Klikk deg inn og se hvordan hovedveisystemet i Moss skal bli.

Kommentarer til denne saken

Kommentarfeltet er stengt. Det åpner igjen klokken 08:00.