Etter 15 dager med streik har SAS og pilotforeningene kommet til enighet. Streiken er med det over, og pilotene skal tilbake på jobb.
– Da har vi i natt nådd en enighet. Streiken er over. Vi kommer til å gjenoppta arbeidet i morgen, kunngjorde Martin Lindgren i den svenske pilotforeningen til pressen i 3.20-tiden natt til tirsdag.
Han og SAS' forhandlingsleder Marianne Hernæs kom sammen med den etterlengtede nyheten utenfor Näringslivets Hus i Stockholm, der partene har forhandlet intenst i seks dager.
– Vi har etter lange, harde forhandlinger endelig fått en avtale, fortsatte Lindgren.
– Jeg er veldig glad for at vi endelig kan gå ut herfra med en signert avtale. Jeg er også glad på passasjerenes vegne at vi fra i morgen kan gjenoppta flygingene, sa Hernæs.
Om lag 900 piloter i Norge, Sverige og Danmark har streiket siden mandag 4. juli.
Glad
– Jeg er glad for at vi nå er blitt enige med alle de fire pilotforeningene i SAS Scandinavia og at streiken er avsluttet, sier SAS-sjef Anko Van der Werff i en pressemelding fra selskapet.
– Endelig kan vi gjenoppta vanlig drift og fly våre kunder på deres etterlengtede sommerferier, fortsetter han og legger til en beklagelse til SAS' kunder for problemene streiken har skapt.
Det er ventet at det vil ta noen dager før SAS' flyginger er i normal drift igjen. Det betyr blant annet at flygninger som allerede er innstilt, ikke vil bli gjenopptatt.
– Jeg har full forståelse for den situasjonen vi har satt våre passasjerer i. Vi må bare sette en sluttstrek her og jobbe for å få tilliten tilbake, sa Hernæs til VG utenfor Näringslivets Hus.
Også NHO Luftfart gleder seg over at streiken nå er over.
– Det betyr at siste del av sommersesongen reddes og selskapet kan ha fokus på å gjenoppta et godt flytilbud i Norge og utenlands, sier administrerende direktør Torbjørn Lothe.
450 får jobben tilbake
– Det har vært en ekstraordinær og svært krevende forhandling, men vi har nå kommet fram til en avtaleløsning som vil få slutt på streiken, skriver Norske SAS-flygeres forening og Norsk Flygerforbund i en pressemelding.
De skriver at avtalen som er på plass med SAS sikrer at 450 piloter som ble oppsagt, nå er sikret gjenansettelse i selskapet.
Avtalen mellom SAS og pilotforeningene er på fem og et halvt år. I Norge er det vanlig at tariffavtaler varer i to år. Avtalen skal nå stemmes over av medlemmene i pilotforeningene.
– Det skal på uravstemning. Vi kommer til å ha en avstemning om avtalen blant våre medlemmer. Deretter er alt klart, sa Lindgren.
Blandede følelser
– Jeg er veldig glad for at konflikten er avsluttet. Den har vart altfor lenge, og den har berørt altfor mange, sier Roger Klokset, leder for Norske SAS-flygeres forening, til pressen utenfor Näringslivets Hus.
Også han retter en beklagelse til passasjerene som har blitt rammet av streiken.
– Vi håper vi kommer i gang med trafikken igjen så fort som mulig og får folk dit de skal.
– Når det er sagt, har jeg blandede følelser. Jeg er glad for at vi tok kampen for våre oppsagte, og den kampen føler jeg at vi har vunnet. Samtidig har prisen vært veldig høy, fortsetter Klokset.
Heller ikke Jan Levi Skogvang i SAS Norge Flygerforening er utelukkende positiv.
– Jeg synes dette er tungt, en tung dag for pilotene i SAS. Det er fint å være ferdig, og vi skal se framover, men vi er satt ganske mye tilbake i forhold til de avtalene vi hadde, sier han til TV 2.
Berømmer pilotene
– Vi er glade for at streiken er over og vil berømme SAS-pilotene, Norsk Flygerforbund og Parat for å ha strukket seg svært langt for å ha oppnådd en enighet som får slutt på streiken, skriver LO-leder Peggy Følsvik og YS-nestleder Hans-Erik Skjæggerud i en pressemelding.
De sier den vanskelige økonomiske situasjonen i SAS har preget de komplekse forhandlingene.
– Det er godt å høre at alle oppsagte piloter nå får tilbake retten til gjenansettelse i SAS. Nå må videre omstilling skje i samarbeid med de ansatte, understreker Følsvik.

Flystreiken skaper utfordringer for mossing på vei til verdenscupen: – Det er langt ifra en optimal rute
Nye forhandlinger
Etter litt over en uke med streik og harde fronter ble partene enige om å gjenoppta forhandlingene. De møttes til nye samtaler i Stockholm fra og med onsdag 13. juli med bistand fra meklere.
Kjernen i konflikten har vært bruken av bemanningsselskapene SAS Link og SAS Connect. Piloter som ble oppsagt i forbindelse med koronapandemien fikk tilbud om jobb i disse selskapene, som var blitt opprettet flere år tidligere.
SAS-pilotene mener selskapet med dette forsøkte å omgå sine forpliktelser til å hente de oppsagte pilotene tilbake igjen. SAS har på sin side avvist dette og ment at selskapet forholder seg til alle inngåtte avtaler.
Fakta om SAS-streiken
* Natt til tirsdag 19. juli ble partene enige om en avtale som avsluttet SAS-streiken. Avtalen gjelder i fem og et halvt år, og skal sikre at 450 oppsagte piloter får jobben i SAS tilbake.
* SAS-pilotene og ledelsen har forhandlet om en ny avtale siden november i fjor.
* Kjernen i konflikten har vært ansettelser i de to datterselskapene SAS Link og SAS Connect. SAS Link ble etablerer i september 2021, samtidig som SAS endret navn på det allerede eksisterende datterselskapet SAS Irland til SAS Connect. Begge selskapene skal fylles med egne fly og mannskap stasjonert på SAS’ største knutepunkter.
* Da pandemien rammet, mistet i underkant av 600 piloter jobben i SAS. De måtte søke jobb på nytt i de nye selskapene, og ble tilbudt avtaler med andre betingelser.
* SAS-pilotene mener selskapet med dette forsøker å omgå sine forpliktelser til å hente de oppsagte pilotene tilbake igjen. SAS har på sin side avvist dette og mener selskapet forholder seg til alle inngåtte avtaler.
* SAS har krevd effektiviseringer for 800 millioner svenske kroner årlig hos pilotkorpset gjennom redningsplanen SAS Forward. Pilotene har vært villige til å komme selskapet delvis i møte, men partene har ikke blitt enige om effektiviseringer og jobbsikkerhet.
* 29. mars brøt SAS-pilotene forhandlingene etter én dag. SAS og fire pilotforeninger under SAS Pilot Group møttes deretter til mekling i Stockholm mandag 13. juni.
* Mandag 4. juli ble det brudd i meklingen, og rundt 900 piloter i Norge, Danmark og Sverige ble tatt ut i streik. Siden da har over 2.200 flygninger i Norge blitt kansellert.
* Streiken kommer på toppen av en økonomisk krise i SAS der selskapet har sagt at de må kutte årlige kostnader med 7,5 milliarder svenske kroner og samtidig hente inn 9,5 milliarder svenske kroner i nye penger.
* SAS anslår at streiken har kostet selskapet 100–130 millioner kroner per dag. Om lag 30.000 passasjerer rammes daglig av streiken.
* Onsdag 13. juli gjenopptok partene forhandlingene i Stockholm. Siden da har de holdt på i mange timer hver dag. Søndag kveld ble samtalene avsluttet etter at de hadde pågått i nesten 33 timer i strekk.
* Partene møttes til nye forhandlinger mandag morgen, og mandag kveld ble det meldt at det var enighet om en avtale, men den ble ikke signert og bekreftet før senere.
(Kilde: NTB)