Gå til sidens hovedinnhold

Skjerm eller bok, - er framtidas skole digital?

DEBATT

Nedstengte skoler, rødt og gult nivå, har gitt elever både i grunnskolen og i videregående massiv erfaring med digitale læremidler. Tid foran skjerm, for å lære, har blitt en betydelig del av elevhverdagen.

For den videregående skolen finnes det et fylkeskommunalt nettsted: NDLA (nasjonal digital læringsarena). Gratis i bruk, og det kreves ingen innlogging. Fylkeskommunene (minus Oslo) eier prosjektet. Viken fylkeskommune bruker i år 32 millioner kr på NDLA. Er det verdt det?

Dagens lærebøker er langt fra bare bok. Det følger også med digitale ressurser. NDLA forsøker å gi et fullverdig digitalt tilbud. Uten bok. Det er et stykke fram dit. Men er det den eneste løsningen?

Så langt sier Viken; ja takk begge deler. Både bøker og skjerm i våre videregående skoler. Det ser ut som bøker er best når en skal lese lengre tekster. Bøker fremmer dybdelæring. Digitale læremidler er kjapt å oppdatere, og gir muligheter for individuelt tilpasset opplæring. Et godt digitalt læremiddel vil forstå hvor ditt behov ligger, og gi tilpassede oppgaver og faglig nivå deretter.

Opplæring i laboratorier, i verksteder og praksisrom kan aldri bli heldigitale. Men også det praktiske kan visest digitalt. Så heller ikke profesjons- og yrkesopplæring slipper unna. NDLA har et vidt spekter av yrkeskunnskap. Ta en titt! Her kan du lære mye om godt håndverk! Men blir det brukt i skolen? Treffer det elevene våre? Er det verdt ressurser og penger vi bruker?

SV vil at kunnskap skal være tilgjengelig for alle, uavhengig av økonomi. NDLA fyller slike kriterium, men reiser samtidig andre spørsmål. NDLA er en sterk konkurrent til forlagsbransjen. Vi ser at forlagene vrir satsingen over på digitale læremidler for grunnskolen som ikke har tilsvarende «gratis-tilbud». Får vi en ensretting i den videregående skolen?

Norske lærebokforfattere skygger i stor grad unna NDLA. Der må de selge «alt», hele åndsverket sitt. Profitten må tas ut der og da, uavhengig av popularitet. I forlagsbransjen blir profitt betalt som royalties, altså ut fra årlig salg. I tillegg er opphavsrettslige forhold avtalefestet.

SV har lykkes med å få NDLA-saken på kartet i Viken fylkesting. Brukerne, elever og lærere, skal høres. Kvaliteten skal undersøkes, samfunnsmessige virkninger skal kartlegges, og aktiv styring skal på plass. Vi ser fram til konstruktive og gode debatter. Elevene våre skal ha et best mulig tilbud av læremidler, - både digitalt og i form av lærebøker og praktisk utstyr.

Ruth Solveig Birkeland, utdanningskomiteen, SV

Camilla Sørensen Eidsvold, gruppeleder SV

Kathy Lie, fylkesvaraordfører, SV

Balder Alvær Olafsen, finanskomiteen, SV

Kommentarer til denne saken