Gå til sidens hovedinnhold

Dette synes elevene om de nye skolebøkene

Artikkelen er over 6 år gammel

Klasserommet er stille. Elevene sitter konsentrert og leser i boka på datamaskinene sine. Læreren sitter ved kateteret og retter prøver mens elevene gjør oppgavene. Noen leser teksten, andre skriver notater. Noen er inne på andre nettsider.

Tre elever fra andreklasse i studiespesialisering på Malakoff videregående skole har blitt spurt hvilke erfaringer de har gjort seg rundt e-bøker på skolen.

- Jeg har brukt U-bok i norskfaget i fjor, og har både norsk og historiebok på nett i år. Det var litt trøbbel i fjor, men det kommer seg. U-bok fungerer ordentlig, men Smartbok liker jeg ikke, sier Jenny.

- Vi fikk historiebøker på nett i år. Det er bare gått et par uker, men jeg har fått prøvd det ut, sier Susanne

- Jeg har historie smartbok. Det er bra men litt begrenset, sier Henrik

Lærernes synspunkter

Vibeke Otterbekk underviser i norsk og engelsk på Malakoff. Hun mener det er mange fordeler ved digitale bøker.

- Boka er alltid tilgjengelig, og man kan ta notater inne i teksten. Selv hadde hun elever med e-bok i fjor, og i år er det flere klasser. Hun er positivt innstilt.

- Det er noen utfordringer, men det er viktig å forstå at det er forskjell på hvor godt digitale bøker fungerer i forskjellige fag og klasser. Bøker med mye tekst, for eksempel norsk og historie, gjør seg dårlig på skjerm.

Bjørg Nordberg jobber som Fagleder i norsk på Malakoff Vgs. Hun uttaler seg på vegne av studiespesialiserende, som er innenfor hennes felt. -Det har vært mange ulike forsøk med digitale skolebøker i norsk. Vi hadde et samarbeid med forlaget, og i fjor fikk vi tilbud om å prøve digibok i norsk. To Vg1 klasser prøvde. Elevenes tilbakemeldinger var delte. Noen likte digiboka, mens andre syntes ikke digiboka svarte til forventningene. Etter en totalvurdering, valgte klassene å gå bort fra den digitale løsningen og tilbake til vanlig lærebok.

– I fag med mye tekst slik som i norsk er det for mange lettere å forholde seg til en vanlig papirbok, sier Bjørg. Hun sier det er forskjell på en digital lærerbok og den boka Vg1 elevene fikk i fjor, som kun var en digitalisert bok.

– Ideen om en digital lærebok er mye mer spennende enn en vanlig lærerbok som man alternativt leser på nett. Hun sier at man i digibok man kan legge til blant annet lenker til annet stoff, videofilmer og artikler. Har man en tradisjonell lærebok, må man ofte bruke nettet i tillegg for å være oppdatert på nye forhold.

Anne Mangen er forsker ved universitet i Stavanger. Hun har forsket på hvordan mennesker oppfatter tekst på skjerm i forhold til tekst på papir. Hennes resultater tilsier at man har lettere for å lese både raskere og grundigere på papir heller enn på en lysende skjerm. Elevene som er intervjuet sier også at de leser saktere på skjermen enn de gjør i en papirbok.

Annerledes

- Det er mindre å bære på. I tillegg er det en praktisk lydbok innstilling, men den snakker litt tregt. Man leser tregere på skjerm, og det er lettere å miste fokus, sier Susanne.

- Man kan legge inn verktøy, for eksempel notater. Jeg skulle bare ønske det var bedre skjermer, for boka blir for pikselert, sier Henrik.

- Man kan ikke bla i pc’en. Det er uvant, men i hvert fall er pc'en alltid med, så man trenger ikke bekymre seg for å glemme boka hjemme, sier Jenny. Alle tre er positive til at e-boka vil spille en større rolle i skolen og er enige om at den er god å bruke i noen fag, men ikke i alle.

Kommentarer til denne saken