Gå til sidens hovedinnhold

Emily Healy er den eneste jenta i IT-klassen

Artikkelen er over 6 år gammel

Læreren ser utover klassen og blant alle de 21 ansiktene er det ett som skiller seg ut. Her på Malakoff i VG2 året 2015/2016 er det 42 elever i totalt to klasser, der det er en jente i hver klasse.

Statistisk sett utgjør guttene om lag 60 % av alle som velger informasjonsteknologi på videregående, og slik har det vært lenge. (Malakoff IT1-2)

Men at bare 30 % av jentene velger IT, betyr at 2/3 av jentene velger bort et viktig teknologifag. Undersøkelser fra 2006 til 2009 viser at det gått opp fra 30,4 % til 34, 2 % og ned til 34, 1% igjen, og dersom vi tar en titt på nyere undersøkelser (fra 2014) vil vi se at det ikke har endret seg stort.

Det har seg slik at noen eksperter som publiserte på regjeringen.no skriver: «… mens mer enn 2/3 av alle elevene i teknologi og forskningslære, informasjonsteknologi og fysikk 2 er gutter.»

Ut ifra statistikken på regjeringen.no viser det seg at informasjonsteknologi, eller IT, er det minst ettertraktede faget blant jenter. I 2014 utgjorde jentene kun i underkant av 30% (på VG2) mens det er flere prosent som dropper å velge IT på VG3 da jentene utgjør omtrent 20% av alle som velger IT2 (på VG3).

Interessepreget

Emily Healey (16) er den eneste jenta i IT-klassen for de med entreprenørskap og synes IT er stas.

 –Jeg valgte IT fordi jeg synes det er gøy å jobbe med PC og elektronikk og fordi jeg synes teknologi er ganske spennende. Jeg synes det hadde vært kult å jobbe med det, sier hun.

Hun tror ikke det er grunnet kjønn at man velger eller ikke velger IT, men at det har med interesse og vane å gjøre.

– Guttene har vel kanskje vokst litt mer opp med det og er vel mer vant med det enn det jenter er, sier hun.

Nikoline Marie Willadssen (17) på Malakoff har ikke valgt IT selv, men har flere venner med faget.

 – Jeg valgte bort IT fordi det ligger i samme blokk som biologi og jeg ville heller ha biologi. Dessuten synes jeg at sånne datagreier og sånt er litt vanskelig så jeg ville ikke ha det fordi jeg tenkte det var et vanskelig kurs som jeg ikke var noe særlig interessert i. Selv om jeg er glad i å spille og å bruke pc så er jeg ikke så særlig i å kode og redigere og sånne ting.

Hun tenker ikke dette har noe med det faktum at hun er jente, men rett og slett det faktum at hun har andre interesser enn de som velger IT.

 – Det blir jo mer og mer viktig å velge IT-faget ettersom man må kunne bruke datamaskiner nå om dagen og kunne lage nettsider og programmere og slikt, jeg tipper vel at det er derfor folk gjør det.

Kristoffer Dahl (17) som også går på Malakoff er en blant 20 andre gutter i IT for de med entreprenørskap.

– Jeg valgte IT fordi jeg synes det hørtes interessant ut med bilderedigering og animasjon og tegning.

Han tror det lave antallet jenter i klassene er en kombinasjon av at det er flest gutter som er interesserte i data, men også at begge kjønn tror dette er et typisk «guttefag».

– Det gjør det kanskje litt lettere for guttene å velge faget, men litt vanskeligere for jentene.

- Jentene gjør det minst like bra som guttene

Marianne Solgård Hodéus er både IT- og entreprenørskapslærer på Malakoffog godt fornøyd med faget. Hun synes heller ikke det at elevene liker faget gjør det noe mindre morsomt.

– Jeg synes det er gøy fordi det er et praktisk fag, det er «learning by doing» i høyeste grad, man kan ikke forelese inn kunnskapene. Jeg tror det blir morsommere for elevene også når de lager mye og da ser at man fra time til time lærer noe nytt og at det er et fag som elevene trives godt med, sier læreren.

Hun er selv ganske bevisst på dette med kjønnsfordelingen innenfor de IT-relaterte studiene ettersom hun har opplevd det hele selv som en del av et betydelig mindretall i studiene.

– Men jeg synes jo det er en positiv utvikling, men på IT-faget på Mallakoff her i år er det akkurat det motsatte, 2 jenter av totalt 42 elever, men vi trenger ikke gå noe lenger tilbake enn i fjor så var det vesentlig flere. Vi er langt ifra noe 50/50, men det har vi aldri vært dessverre, sier hun.

Hennes erfaringer er at jentene gjør det minst  like bra som guttene og får minst like gode karakterer, og de har gjerne et høyere snitt også. Hun forteller også litt om grunnene hun tenker kan være grunnen til dette:

– IT er et fag der det er viktig å være strukturert, og det å jobbe strukturert og systematisk er det viktigste for å bli flink. Jentene blir jo litt fortere modne enn gutta og er kanskje litt bedre på struktur tidligere enn gutta og dette kan være en av grunnene til at de blir flinke, sier Marianne Solgård Hodéus.

Når hun spør jenter hvorfor de ikke velger IT, og hun tror det er fordi de tror det er veldig teknisk og at de egentlig ikke interesserer seg, men at dersom de er litt usikre og allikevel velger IT ender opp positivt overrasket.

Hun er også interessert i å rekruttere flere jenter, men har ikke lykkes helt enda, men tenker at om noen år vil det bli litt bedre. Hun forteller blant annet at NTNU har drevet med rekruttering der de har senket inntakskravene og laget egne camper for jentene for å lokke til seg litt flere nysgjerrige sjeler.

– Hadde vi gått inn tidligere og gjort noen inngrep litt tidligere så hadde vi nok lykkes bedre.

Marianne Solgård Hodéus vil spre budskapet om at jenter kan bli minst like gode som gutta, men på informasjonsdagene her på Malakoff er det nesten ikke jenter som tør å komme bort og spørre engang, hun tenker dette er på grunn av fordommene som er vanskelige å få bort.

Hodéus blir ofte spurt om IT er noe lettere enn andre fag, men mener interesse og foretrukket arbeidsmetode er avgjørende.

–Jeg har jo selv studert i mange år og jeg vet godt at de fagene man trives bedre med er de man jobber mest med. De jeg ikke likte like godt bare utsatte og utsatte og utsatte jeg, sier hun.

Varierer fra år til år

Gunnar Stigen, som også er lærer i IT på Malakoff, synes han møter mange hyggelige elever og liker det varierte innholdet i IT-faget.

– Vi holder på med bildebehandling og det er animasjon, lyd og video og når man kommer til VG3 blir det en del programmering. Det som er litt frustrerende er at det er mange forskjellige verktøy man må beherske og når det da skjer endringer i programvaren kan det være litt slitsomt å holde seg oppdatert, sier han.

Han forteller at kjønnsfordeling varier fra år til år og at det noen år er nokså jevnt fordelt kjønnsmessig, men at det i år var usedvanlig få jenter.

– Jentene har minst like god grunn til å være her. Det er et fag som krever at man jobber jevnt og trutt og at man ikke mister ting og blir liggende bakpå. Der tror jeg jenter generelt er flinkere til å følge opp, det er etter min erfaring da så jeg skal ikke generalisere, men jeg synes jevnt sett det er sånn. De jentene jeg har hatt i IT før har vært veldig flinke.

Han legger til at han tror at gutta kanskje velger IT på grunn av de er mer interessert i spilling og slikt, men det er jo ikke det man gjør i IT.

– I VG3 kan vi jo lage spill, men det er ikke sånn at vi sitter og spiller i timene, legger han til smilende.

Kommentarer til denne saken