Gå til sidens hovedinnhold

Et supert motivasjonstilbud på Malakoff

Artikkelen er over 6 år gammel

I dagens samfunn lever ungdommer under et enormt skolepress. Det dukker også stadig opp løsninger som skal gi ungdommer en bedre motivasjon for skolegang.

På Malakoff videregående skole har de innført et nytt prosjekt som går ut på å ha samme fag i seks timer, altså i en hel skoledag, dette kalles fagdag. Fagene på de ulike fagdagene varier fra uke til uke.

Vi har tatt kontakt med Anne May Sandvik Olsen, utdanningsleder for studiespesialisering på Malakoff videregående skole, og ungdommene Emil Berg Dypsund (1STUC) og Mina Måleng (1STUA).

Anne May Sandvik Olsen forteller at hun selv tror at fagdag kan være med på å gi elvene bedre motivasjon til skolegang.

- Ungdom på videregående skoler har ofte svært lav motivasjon, sier Sandvik.

Hun sier at fagdag kan være en mulighet for å gi elever mer motivasjon, og det er også med på å gi Malakoff muligheten til å fordype seg i hvert enkelt fag. Da kan man lage undervisningsopplegg som inneholder flere aktiviteter, og det gir også muligheten til å flytte klasserommet ut av skolen.

Mer motivasjon

Fagdag er med på å gi elever bedre motivasjon og jeg har fått mest positive tilbakemeldinger, hevder Sandvik.

- Alle i ledelsen har fått inntrykk av at elevene er positivt innstilte til fagdag. Vi har hatt evalueringer i de ulike klassene, og vi har fått mange positive tilbakemeldinger, sier hun.

- Vi har planer om å fortsette å ha fagdag neste år for vi mener det er et supert tilbud, men vi vil ta en gjennomgang på våren for å se om vi er på riktig vei, sier Anne May.

Fremtiden er viktig

Mina Måleng (1STUA) er veldig glad i skolen. Hun hevder at fagdag gjør at man blir umotivert i de ulike fagene.

- Skole er universelt for mange mennesker, både store og små i alle aldre, forteller Måleng.

Hun synes fagdagene trenger mer variasjon, og at det blir altfor lenge å jobbe med ett fag seks timer i strekk. 

- Når det kommer til skole er alle forskjellige: noen ønsker lang tid til hvert enkelt fag og noen ikke, forteller Måleng.

Hun er en av de som liker å bruke mye tid på skole. Hun synes det er moro fordi det gir henne gode resultater, og vil være med på å gi henne en god fremtid. Men fagdagene er med på å ødelegge dette, folk blir umotiverte til skoledagene og det er med på å øke fraværsdagene.

- Fagdager er som sagt med på å høyne fraværet på Malakoff videregående skole. Jeg mener derfor at skolen burde gjøre noe for å endre på dette, hevder Måleng strengt.

Må ta ansvar

Emil Berg Dypsund (1 STUC) er uenig med Mina. Han hevder at elevene selv også må være med på å ta et ansvar. Ansvaret skal ikke bare hvile på lærerne.

- Skolepresset er enormt, og det resulterer i at mange ungdommer velger å droppe skolen og heller være hjemme. Derfor mener jeg at fagdag er et supert tilbud, det gir glede og motivasjon til skoledagene, sier Dypsund.

Han er en av de som liker fagdagene på Malakoff. Han synes det er interessant og han liker å gå litt dypere inn i hvert enkelt fag. Og det er ikke bare det som er positivt med fagdagene, for man får også litt fri, noe han synes er veldig deilig. Dette er et supert tilbud, hevder Dypsund.

- Disse dagene motiverer meg til å jobbe fordi læreren har tid til å hjelpe hver enkelt elev. Som sagt gleder jeg meg til fredagene, skole er utrolig viktig og det er med på å forme min fremtid.

Kommentarer til denne saken