Gå til sidens hovedinnhold

«Ha det, bloggen?»

Artikkelen er over 7 år gammel

Fotballfrueblogg. Fitnessblogg. Interiørblogg. Gravidblogg, lavkarboblogg og stylingblogg. Tonedamliblogg. Linnimeisterblogg. Tippeligablogg. VIERSÅLEIAVBLOGG!!! Eller er vi det? Skal vi tro på meningsmålingene, er interessen for både bloggingen og bloggerne dalende.

I kantinen på Malakoff Videregående skole, treffer jeg Melanie Ringsby (18). Hun går siste året ved studiespesialiserende. Vi lurer begge på det samme: begynner folk å få nok av blogging og bloggere?

Skal vi tro denne undersøkelsen fra Halogen, så er svaret ja. Den viser at det var 100 .000 færre som leste blogger i 2013 enn i 2011. Dette tilsvarer hele Moss sin befolkning, ganger med tre! Her er det noen lett tilgjengelige og interessante tall fra blogg.no (tallene er fra høsten 2013)

• De 40 mest leste bloggerne har til sammen 409 842 (503 409 høst 2011) besøk
• Blogger: 383 (606)
• Innlegg: 7 989 (17864)
• Kommentarer: 17 646 (47 548)
• Bilder: 21 643 (42 271)
• Video: 46 (184)

Ringsby er en av mange som ikke lenger klikker seg aktivt inn på blogger.

- Før var jeg inne på blogger hver eneste dag, og hadde noen favoritter jeg fulgte godt med på. Nå er jeg nesten aldri inne på blogger, bare innimellom når jeg ikke har noe å gjøre.

- Hva er grunnen til dette?

- En av grunnene er at jeg bruker mye mer mobiltelefon i dag, enn det jeg gjorde før. På smartmobilen sjekker jeg kontinuerlig apper som Facebook, Instagram og Twitter. Når jeg en sjelden gang er på PCen, kan det hende jeg tar en kjapp titt innom et par blogger, sier hun.

Ikke like spennende

Ringsby synes ikke at det lenger er like spennende å lese det bloggerne skriver fordi det blir for mye av det samme, og mange innlegg kun er skrevet for å tjene penger. 

- Mange av bloggerne legger ut innlegg for å vise og skryte av alt det eksklusive de har. De blogger sjeldent, og de få gangene de gjør det får vi servert kjedelige innlegg som de skriver kun for holde seg på topplista.

Hun hevder at det ikke er like mye snakk om rosabloggere i dag som det var før, og legger til at når det først snakkes om dem så er mye av det som blir sagt negativt.

- Da prater vi om alt det dyre bloggerne har investerer bloggpengene sine i, eller om innlegg som har vekket mye oppmerksomhet.

Hvordan lage en god blogg? Se og hør bloggerens tips til høyre i artikkelen! (Leser du oss på mobil? Se video nederst i saken.) 

Mindre populært enn før

Via Facebook har jeg intervjuet Madeleine Pedersen (19) fra Moss, også kjent som ”Maddepaddee”. Hun ligger i dag på 43 plass på blogg.no sin toppliste, med nesten 4000 unike lesere. Bloggkarrieren hennes startet i 2010.

- Jeg føler at blogging har blitt mye mindre populært enn det var før, som på den tiden VOE blogget, sier hun.

Pedersen sier at hun tror at flere tok bloggen på alvor før, enn hva bloggere gjør i dag. En av grunnene til dette, er at mye i dag kun blir skrevet for å få oppmerksomhet, mens man før blogget fordi man elsket å dele hverdagen sin med leserne.

- Merker du mindre pågang fra annonsører?

- Jeg merker mer pågang fra annonsører. Det er viktigere med PR via sosiale medier i dag enn det var før. Før var det bare bloggen, men nå har jeg sponsorer på både Twitter og Instagram også. 

”Maddepaddee” legger til at hun faktisk får flere kommentarer nå enn for to år siden, i tillegg til at hun får mer oppmerksomhet ute blant andre mennesker.

- Og det er jo hyggelig! sier hun

LES OGSÅ: Slik mener Madde at en fin blogg skal se ut

Bloggere kan fungere som forbilder

Et annet sted i Malakoff-bygget treffer jeg førsteklasseeleven Malin Nærum Aadalen (16) fra Moss. Cirka en time av døgnet hennes går til å lese blogger. Selv blogget hun før, men hun sluttet fordi hun gikk tom for ideer.

- Hva er det som gjør bloggene så interessante?

- Det at bloggerne skriver om ting som appellerer til meg, for eksempel om mote, hva de har på seg, reiser og sine personlige meninger om saker og ting.

Bloggere kan fungere som inspirasjonskilder og forbilder, ifølge Aadalen. Hun nevner rosabloggeren Sophie Elise Isaksen som et eksempel.

- Sophie Elise er en blogger som kan virke som et forbilde for flere når det for eksempel gjelder hennes meninger om dyr og dyrevern.

Når jeg spør hun om hun føler at blogging har blitt mindre populært, så må hun tenke seg litt om.

- Jeg hører hvert fall ikke like mye snakk om blogger nå som det jeg gjorde før, sier hun.

Lyst til å reise? Les reisebloggen vår! Fem jenter er på jorden-rundt-reise og blogger underveis.

Folk går lei rosabloggere

Høyskolelektor Celine Staude ved Institutt for markedsføring ved Handelsskolen BI, forteller at det fortsatt leses veldig mye blogger.

- Det står stor respekt av hva rosabloggere har fått til med tanke på antall lesere på sine blogginnlegg. Men det er klart at jo flere slike bloggere det blir, jo mindre interesse vekker de.

Når jeg spør Staude om hvorfor hun tror det er markant færre som blogget i 2013 enn i 2011, så er svaret at det er begrenset hvor lang levetid en blogg kan ha.

- Det kreves mer av innholdet etter hvert – man forventer nye historier. Hvis det blir det samme dag ut og dag inn, så tenker man mer eller mindre bevisst at ”det var fint så lenge det varte, men nå gidder jeg ikke mer”, forteller hun.

Staude legger til at man kan se dette på kommentarene, også.

- Det kommer færre kommentarer på bloggene, og det kan være fordi de har færre lesere. Det kan også være en grunn til at bloggere reduserer aktiviteten sin. Hva er vitsen med å skrive blogg om ingen engasjerer seg i innholdet ditt?

Rosablogger vs gråblogger

- Du nevner at rosabloggere er blitt mindre populære. Hva slags type blogger leser folk i stedet?

- Man ser framveksten av andre type blogger: gråblogger, samfunnsblogger, politiske blogger.

Staude forklarer at en gråblogger er ”en som blogger fra livet sitt, men som formidler flere aspekter ved livet enn det en rosablogger gjør. Rosabloggeren har ofte ha en form for glansing og vellykkethet i bloggene”.

Gråbloggene blir en slags motsats til rosabloggene, som vi begynner å bli litt lei av, ifølge Staude.

Hun legger til at det er mer interessant å følge mennesker som formidler andre historier, som er mer i tråd med det livet de fleste av oss faktisk lever.

- Vi går lei av den plettfrie lykken rosabloggerne til enhver tid presenterer, og vi tror ikke helt på den, heller. De har mistet troverdighet. Dette er kanskje den viktigste grunnen til at bloggerne på blogg.no daler i popularitet, sier Staude.

- Hva er det unge brukere er på i stedet for blogger?

- De kanalene som øker mest blant unge er Instagram og Snapchat, med henholdsvis pluss/minus en million norske brukere hver. Økningen viser at visuelle kommunikasjon blir viktigere, avslutter høyskolelektoren. 

Saken er skrevet av Tilde Bilek for Malakoff skoleavis, i samarbeid med Moss Avis. Moss Avis samarbeider med flere skoler i mossedistriktet og elever fra disse skolene får pubisere artikler på moss-avis.no.

Kommentarer til denne saken