Gå til sidens hovedinnhold

Massemedier – avhengighetsskapende eller for lett tilgjengelig?

Artikkelen er over 7 år gammel

Stadig flere unge utvikler en livsstil preget av teknologiavhengighet, og dette uroer lærere og foreldre. Dagens elever er ukonsentrerte og lite interessert i timene. Hvor stor påvirkning har egentlig nyere moderne teknologi på unge? Er det avhengighetsskapende eller er det noe vi tar i bruk og som er lett tilgjengelig dersom vi kjeder oss?

Mobiltelefonen er stadig mer utbredt blant barn og ungdom verden over. Skolene fortviler over mobilbruken, og særlig når dette har særlig stor påvirkning på konsentrasjonen gjennom skoledagen. Det er ikke bare på den obligatoriske grunnskolen dette er en problemstilling, men også på videregående og høyere utdanning.

Det er ikke lenger like lett og la mobilen ligge i fred uten og sjekke meldinger eller nye oppdateringer på nettet. Du har den med deg stort sett overalt, og tenker nesten ikke på noe annet. Du sover med mobilen ved siden av deg, du har den med deg på trening, på skole, jobb, når du er ute med venner og du klarer ikke legge den fra deg i huset. Du har den med deg nesten uansett hvor du er eller går.

- Jeg tror ikke de blir «avhengige» på en sådan måte, jeg tror heller det er trangen til å holde seg oppdatert gjennom en dag. Og jeg tror at dette er noe man gjør når man kjeder seg, eller er alene. Når jeg er sammen med vennene mine, og vi faktisk har noe å gjøre, tenker jeg ikke på å sjekke facebook, instagram, snapchat, twitter osv. Det er noe jeg gjør når jeg ikke har noe bedre å gjøre, og jeg tror dette er tilfellet for veldig mange ungdommer, forteller Marie Sjøblom ved Malakoff vgs.

Skaper mye ukonsentrasjon

Flere og flere elever klarer ikke følge med i timene eller konsentrere seg når de har med seg mobiltelefonen sin. De er stort sett veldig opptatt av alt annet enn å følge med i timene, og sitter heller på facebook enn å lære om viktig fagstoff eller pensum. 

- Ungdommen er for opptatte av å holde seg oppdatert med det som er i skjer rundt seg. Glemmer de pliktene sine, har de aldri vært motivert nok til studiene i utgangspunktet. Hvis man driver med noe man virkelig har ønsket å drive med, tror jeg ikke at en hadde latt seg distrahere så lett.

Mange lærere ser på sosiale medier som et dilemma, ettersom de selv foretrekker å legge ut viktige beskjeder på facebook i stedet for fronter, slik ar det er mye lettere å nå fram til elevene eller studentene på denne måten, men er generelt imot sosiale medier på skolen og i timene ellers.

- På en måte er jo dette med sosiale medier bra på den måten at det er lettere å gi beskjeder, og komme i kontakt med elevene, også er det jo mange spennende måter man kan bruke internett på i undervisningen, i stedet for å bare bruke boka. På en annen side så tror jeg det kan være litt slitsomt for elevene at også skolen er på nettet hele tiden. Mange er f.eks. medlem av skolerelaterte facebook-grupper. Det gjør jo sånn at skille mellom skole og fritid ikke blir så stort."

Dette forteller Ine Lorentzen, lærer ved Malakoff videregående skole. Hun mener at elevene selv kanskje ikke ser på sosiale medier i skolen som en byrde, men at det kan være en belastning ettersom skolen «aldri tar slutt» for dem. Selv merker hun hvor forandret klasserommiljøet er etter at sosiale medier kom for fult for noen år tilbake.

- Det er jo litt frustrerende å snakke til en klasse der alle sitter og ser ned på pc-ene sine og ikke følger med på hva du sier. Så det er klart at det er veldig forstyrrende for undervisningen.

Elevene ved VGS fikk utdelt hver sin skole-pc

I 2005 fikk alle elever ved VGS utdelt en skole pc for første gang, og man fikk etter dette stor tilgang på internett. Siden den gang har mye i skolemiljøet forandret seg. Man trenger ikke lenger å bruke verbal kommunikasjon for å sosialisere. Da smarttelefonen kom for fullt til ungdomsmiljøet i 2010/2011, var nok ingen forberedt på hvor stort og omfattende dette fenomenet ville bli.

- Jeg blir ofte distrahert i timen, og jeg opplever at jeg må ta meg selv i nakken. Men dette er noe jeg har blitt mye flinkere til, og nå tar jeg heller notaer i timen og følger med. Det er uansett veldig fort gjort å bli distrahert, og man tenker veldig ofte at man ønsker å sjekke facebook og se igjennom de nye oppdateringene. Det er veldig ødeleggende for konsentrasjonsevnen og oppmerksomhetsevnen for ungdommer generelt i dag. Forteller Dag Kristian Nilsen ved høgskolen i Halden.

Mobilen er ikke lenger bare til å ringe med eller sende SMS slik som den var før. De fleste bruker den helst til å se oppdateringer på facebook, bla igjennom de nyeste bildene på instagram eller chatte og kommunisere med andre over internett. Hva man spiser er blitt vanlig å dele med resten av verden, at man har bestilt sydentur er noe alle i din omgangskrets burde få greie på og bursdagsgratulasjoner sendes til folk man ikke er på hils med. Mye har forandret seg på veldig kort tid, burde ikke da også skolen tilpasse seg disse endringene?

Det å gå på høyskole i seg selv er ikke lett, men hvordan er det å skulle få med seg fagstoffet på skolen, samtidig som du har distraksjoner en armlengde unna til enhver tid.

- Jeg tror nok jeg hadde hatt mer nytte av skolegangen dersom ikke det var så veldig digitalisert. På høgskolen er det lagt opp for at man selv skal ta ansvar for veldig mye av egen læring, så vi har ingen spesielle regler å forholde oss til. Men det er heller ikke noe poeng med å sitte i timen og bare surfe over facebook - da kunne man jo heller valgt å bli hjemme.

Til tross for at det er svært mange ulemper som følger med bruk av sosiale medier i timen, finnes det også noen fordeler ved dette. Bøker og lærere er ikke lenger de eneste ressursene man har for kunnskap, og det finnes en rekke gode kilder og nettsteder man kan finne god informasjon eller kunnskap. En annen ting er at det er blitt mye lettere å kommunisere fortere, og enkelte lærere ønsker heller å sende en tekstmelding enn å publisere ukens lekser på fronter. Det er nok derfor det er så store spekulasjoner rundt det med sosiale medier og om det egentlig har noen positiv påvirkning på elevene.