Det er mange ting vi bruker penger på i det daglige som vi ikke trenger, men etter min mening er helsa di det viktigste fokuset oppi dette.

Når du opplever alle disse kroppslige signalene på grunn av omstendighetene, er det etter min mening viktig å prioritere egen fysisk form. Treningsmedlemskap konkurrerer med alle disse godene i hverdagen, men etter min mening bør det være en prioritet for ditt eget indre.

Når du gir slipp på treningen i hverdagen vil det ofte bli en dårlig kombinasjon med en rekke andre uvaner som vi har i hverdagen. Da tenker jeg først og fremst på kostholdet.

En investering for resten av livet

Når vi opplever å ikke føle oss bra fordi vi ikke prioriterer treningen, og hverdagen blir under et pledd i sofaen for å spare strøm med TV i bakgrunnen. Har du da tenk på konsekvensen med dårlige matvaner som du spiser fordi du føler deg dårligere?

Men hva har kosthold med økonomien å gjøre i dette tilfelle? Jo, du velger matvarer du kanskje ikke ville valgt dersom du trente regelmessig og hadde et sunnere perspektiv på egen helse.

Et eksempel på dette kan være at du velger godteri og fastfood fordi du vil ha en umiddelbar kilde til dopamin (lykkehormonet) som der og da føles bra, men på sikt får deg til å føle deg dårligere dersom du konsumerer mye av det. Ikke bare hvordan det påvirker kroppen, men også energien gjennom dagen.

I tillegg er dette produkter du kunne unngått å kjøpe hvis du hadde et sunnere utgangspunkt. Bare så dette ikke misforstås, er det helt ok med en kosekveld på sofaen med godteri og snacks, men blir det hver dag, blir det ikke sunt for kropp eller hodet over tid.

Du investerer i deg selv og de rundt deg ved å være den beste utgaven av deg, trening gjør dette for deg og du vil få mer overskudd til å orke andre ting.

Kan det være andre grunner som gjør at du ikke prioriterer trening?

Er det unnskyldninger?

Så hva er din unnskyldning for å ikke komme i gang med trening i høst? Er det økonomi kan du se på et lengre perspektiv med alle fordeler og hva du sparer på usunne næringskilder i måneden. Og er du som de fleste av oss, at du ikke bruker tid på ukehandling, vil det ofte bli mye mer enn vanlig på matvarer du kunne klart deg uten.

Er det tiden?

Tiden du bruker i hverdagen på ANDRE ting enn på trening, er tiden du kunne brukt på trening, og med dette mener jeg tiden du disponerer på TV-serier og tiden du bruker på mobilen.

Er det andre som opptar tiden din?

Når du lar andre styre tiden din, vil dette si at det er oppgaver du ikke vil gjøre, men føler at du må fordi du ikke tillater deg å si nei, eller ikke vil skuffe noen, så er det denne tiden du kunne brukt for å være til stede for deg selv. Kanskje du da på sikt ville fått mer energi hvis du trente regelmessig og fikk mer overskudd til andre også?

Er det vanskelig å velge hva du skal gjøre på et treningssenter?

Det finnes mange gode fagfolk som kan legge til rette for deg, som kan lage et program for deg med fokus på det du har interesse for. Dette kan både bli gøy og veldig inspirerende.

Er det at du ikke har lyst?

Før i tiden hadde vi ikke mulighet til å gjøre annet i det daglige enn å være fysiske, enten det var å komme seg på jobben eller i butikken, måtte du gå mange kilometer hver dag for å få dette til, men i dag har vi muligheten til å velge dette helt selv i hvilken grad trening er viktig for oss, men lysten vil komme etter at du har møtt opp for deg selv den første gangen. Da blir mestringsfølelsen så god at du bare vil oppleve det samme igjen.

«Dersom du sår et frø, skjer det ingenting de første dagene når du vanner, men er du tålmodig og venter, men vanner hver eneste dag, vil det starte å blomstre.»

På samme måte kan lysten komme tilbake til deg litt etter litt. Dette fordi du ser et resultat av at du blir sterkere, orker mer og merker overskuddet i hverdagen.

Er det selvfølelsen som sier deg at du ikke tør å dra fordi du er redd andre som trener regelmessig vil se på deg på en annen måte?

Det er du ikke alene om, det er ofte følelsen du kan sitte med når det er lenge siden du har trent. Men som oftest, og i 99,9 prosent av tilfellene, har andre nok med seg selv.

Den tiden du bruker på å tenke på at andre ser på deg eller tenker noe om deg, tenk at de kanskje tenker det samme som deg. Vi er bare mennesker, og selv om noen er veldig flinke til å trene, kan det være andre områder i livet som du mestrer bedre, som ikke de mestrer like bra.

Ofte kan det være en idé å starte treningen med en personlig trener, slik at du kommer litt i gang og kanskje får en rutine på det du driver med, da bygger du selvfølelsen og tar et eierskap i ditt eget program. I tillegg vil du føle deg bedre i egen kropp og mentalt se at du er et menneske som klarer det du setter av tiden og energi til.

Dette skaper også mestring på andre arenaer i livet når du ser at du er en gjennomfører og lykkes. Som oftest er det usikkerhet og beslutninger om hva du skal trene, som ofte kan bli et hinder for å komme i gang, men når du får tilstrekkelig hjelp i starten og forplikter deg til et møte én gang i måneden, blir du ansvarliggjort på det du jobber med.

Her er noen argumenter for hvorfor dette blir din treningshøst!

  • Du sparer strøm når du ikke er hjemme og trener på senteret
  • Du sparer penger på å unngå å kjøpe søtsaker i butikken
  • Du får en bedre fordøyelse
  • Du investerer i egen helse
  • Du blir gladere i hverdagen
  • Du blir mer kreativ
  • Du blir mer produktiv
  • Du blir sterkere
  • Du blir mer næringsbevisst
  • Du blir mer sosial
  • Du får mer energi
  • Du reduserer stress
  • Du reduserer faren for depresjon
  • Du forebygger muskelskader
  • Du optimaliserer blodsirkulasjon i kroppen
  • Du bedrer din balanse og motorikk
  • Du blir mer fornøyd i egen kropp
  • Du blir motivert
  • Du blir inspirert
  • Du inspirerer andre til å ville ta vare på egen helse

«Du angrer ofte på det du aldri prioriterte når helseproblemene først inntreffer, men angrer aldri på tiltak du har gjort for å opprettholde en aktiv livsstil»