Gå til sidens hovedinnhold

– Som syklist får jeg i beste fall en malt stripe

Debatt

Trenger vi egentlig sykkelvei langs innfarten? Kan vi ikke bare klare oss med litt maling, som i Fjordveien?

Se for deg et basseng fullt av hai. Du må svømme for å komme til den andre siden. Det ville gått fint hvis det var et nett i midten. Men det er det ikke. Slik føles det å skulle sykle Fjordveien, der noen malte symboler i veibanen forteller at denne plassen skal deles av både hai og svømmere – unnskyld, biler og syklister. Oppover må du stole på at bilene holder seg på riktig side av en malt strek.

Vegvesen og politikere klør seg i hodet, og lurer på hvorfor folk ikke sykler mer. Det er et mysterium.

Det er ingen grenser for hvor mye tid og energi som brukes på å beskytte en bilist. I bilen min er jeg beskyttet av kollisjonsputer, sikkerhetsseler, antikollisjonsradar og en myriade av assistentfunksjoner. Veiene har rekkverk og midtdeler. Som syklist får jeg i beste fall en malt stripe. Bilvei er samfunnsnyttig investering i infrastruktur, mens sykkelvei er sløseri og symbolpolitikk. Hilsen kommentarfeltet.

Skrev du det mens du satt i bilkø i Varnaveien? Det er rikelig med tid til det, i den stillestående køen i M8-rundkjøringa. Sykkel er det beste alternativet når vi skal handle på Høyda, men her i gamle Rygge fikk vi ikke malte striper som skille mellom hai og mann. Her ble det bygget brede fortau med høye kanter. Godt ment, det er bare den lille haken at disse fortauene ikke lar seg bruke på noen fornuftig måte av syklende. Sykler du de 500 meterne mellom Nordskogveien og M8 må du gå av og krysse 5 ganger. Opp og ned over høye kanter, i slalåm mellom gående. Pling pling.

Ingen skjønner heller hvorfor vi i Norge aldri har nådd ett eneste av våre egne klimamål.

Kanskje er det for mye hai.

Kommentarer til denne saken