Det ble en vanskelig og til dels dramatisk debut for WRC-fører Mads Østberg og kartleser Ola Fløene med sin nye Ford Fiesta WRC i Rally Sweden fredag. Først fikk duoen 50 sekunder tidstraff da de kjørte fem minutter for sent ut fra service etter å ha byttet girkasse etter problemer med en differensial. På den første fartsetappen etter servicen i Torsby løsnet bakvingen på bilen i nær 200 km/t.

- Det var en ganske skremmende opplevelse. De nye WRC-bilene er enda mer avhengig av at aerodynamikken fungerer og genererer marktrykk. Når den store bakvingen blir borte blir bilene nærmest ukjørbare ettersom marktrykket og veigrepet bak forsvinner. Når det skjer i høy hastighet føles det temmelig dramatisk, forteller Mads Østberg i en pressemelding.

Mads tapte også mye tid på de neste fartsetappene på grunn av den manglende bakvingen, og valgte da å la være kjøre dagens siste fartsetappe ved Torsby, noe som ga ytterligere tidstraff.

- Bilen var veldig vanskelig å kjøre uten bakvingen og etter flere tekniske utfordringer ville vi  heller konsentrere oss om å få alt i orden før vi starter på lørdagens etapper. At vi sto over siste fartsetappe gjorde også at vi fikk vesentlig mer tid til servicen og mulighet til å dobbeltsjekke alt uten stress, sier Østberg.

- Vi fikk bilen først i forrige uke og har kjørt mye mindre enn mange av konkurrentene. I tillegg fikk vi altså disse tekniske utfordringene i dag. Nå vil vi kjøre morgendagen uten press og kan konsentrere oss om å få et godt og fungerende oppsett på bilen  og kanskje noen gode etappetider. Det blir rett og slett en verdifull og nødvendig test, tilføyer han.

Mads og Ola ligger på 20.plass når rallyet starter i morgen, drøyt ti minutter bak ledende Thierry Neuville fra Belgia.

Trøblete for Brynildsen

WRC2-fører Eyvind Brynildsen fikk en god start og lå på 4. plass etter SS4. Men så gikk det galt for Våler-mannen.

På SS5 var han uheldig med en punktering og tapte derfor hele tre minutter.

- En stor skuffelse, men det er sånn er det noen ganger, skrev Brynildsen på sin Facebook-side etter det femte etappet.

Videre ble det heller ikke problemfritt. Under SS7 fikk han også problemer med overopphetet motor.

- Dette er absolutt ikke min dag. I morgen kan bare bli bedre, tilføyet han.

Eyvind Brynildsen ligger nå på 8. plass i WRC2.