Spenstige planer for storbåt og matchracing for damer

Lisbeth Røbekk har store planer om å satse på damebåter både i matchracing og i havseiling. foto kjell taskerud

Lisbeth Røbekk har store planer om å satse på damebåter både i matchracing og i havseiling. foto kjell taskerud

Av
Artikkelen er over 9 år gammel

Om Lisbeth Røbekk lykkes fullt ut blir det OL-deltagelse i 2012 og internasjonal regattasatsning med storbåt fra 2010 til 2017.

DEL

For å realisere de to store prosjektene har hun tatt initiativ til å stifte non-profit-organisasjonen Norladies.no.
- Hovedmålet til Norladies er å få på plass rammebetingelser for en nasjonal og internasjonal regattasatsning for kvinner. Vi ønsker både å satse på matchracing med tremannsjoller og på storbåtseiling med en «Farr 40».
- I tillegg ønsker vi å delta i havseilasen Sydney-Hobart som starter 26. desember i år, begynner Lisbeth Røbekk.

Må ha full dekning

- Dette høres ut som kostbare prosjekter. Hvor mye vil denne satsningen koste?
- Det dyreste prosjektet er «Farr 40». Match er vi tildels i havn med, og sponsorprospekt på Sydney-Hobart går vi ut med nå. Uansett vil vi ha dekning for alle kostnader før vi iverksetter noe som helst. Og det er arbeidet med å skaffe økonomiske støttespillere vi jobber mest intenst med nå.
Konkrete summer vil ikke Røbekk oppgi, men fortsetter:
- Seilere som er involvert i satsningen blir også en del av den totale satsningen og blir gode bidragsytere til våre samarbeidspartnere.
- Vi har allerede tre personer som er villige til å støtte matchracingen. Det er det prosjektet det er mest realistisk å komme i gang med i løpet av 2009, sier Røbekk.

OL i 2012

- Skal det bli noe av matchracingen må vi komme så langt at vi kan delta i verdenscupen i desember. Da begynner kvalifiseringen inn mot OL i 2012, og innen juli må vi ha etablert et samarbeid med Norges Seilforbund.
- Vi må også begynne å konkurrere fra desember for å få tilstrekkelig erfaring til å kunne kvalifisere oss til OL, legger Lisbeth Røbekk til.
- Så det betyr at du håper å bli en OL-utøver i 2012?
- Ja, jeg ønsker jo det, men jeg er også opptatt av at båtene skal ha det best mulige mannskapet. Derfor er jeg innstilt på å konkurrere meg inn på et slikt tremannslag på lik linje med de andre, svarer hun.
Lisbeth Røbekk og Norladies har i øyeblikket ingen egne matchracingbåter, men de håper å kunne samarbeide med seilforbundet og foreninger som har slike båter.
- Hvordan ligger det an med båt og mannskap til storbåtsatsningen med «Farr 40»?
- Der har vi i øyeblikket ikke fått inn nok penger. Jobben med evaluering av mannskap eller innkjøp av båt vil ikke bli gjort før alle midler er på plass. To aktuelle hovedsponsorer er forespurt.

Frir til ekspertene

Lisbeth Røbekk klarer ikke helt å legge skjul på at Espen Guttormsen og Knut Frostad er blant personene de ønsker å engasjere for Sydney-Hobart Race 2009.
- De har gjennomført regattaen før og har verdifull kompetanse som vil gjøre det enklere for førstegangsseilere.

Base i Miami.

- Hvilke mål har dere med storbåtsatsningen?
- Hvis vi kommer i gang i løpet av 2010, noe som er forutsetningen, så dreier det seg om en satsning som skal strekke seg over syv år.
- Da skal vi årlig være med på syv-åtte internasjonale regattaer i USA og Europa, og Miami/Middelhavet er tenkt som base for båten de seks første månedene av året, før båten bringes hjem for nasjonale regattaer, sier Lisbeth Røbekk. n

Artikkeltags