I følge team-Østberg ble løpet resultatmessig en skuffelse, og Østberg forklarer det dårlige resultatet med at selve konkurranseelementet ble helt borte på fredag, etter stort tidstap på grunn av en mindre avkjøring.
- Erfaringsmessig er det ett nytt løp på asfalt, og god trening i teknisk sett samme bilklasse som neste års WRC, og gode etappetider gjennom løpet.
Det har også vært en ny og positiv erfaring med M-Sport, og både bil og teamet rundt Mads og Jonas har fungert veldig bra. Ekstra bra blir det når teamkompis Henning Solberg vant S-WRC, og at det i tillegg har vært norsk dominans på resultatlistene i klassen gjennom hele helgen, sier Morten Østberg.
Tradisjon
- Det er veldig interessant for norsk rally å konstatere følgende: Tradisjonelt har skandinaver vært spesialister på grus og snø, og syd- og mellom-europeerne har dominert toppen av resultatlistene på asfalt. Nå ser vi at i S-WRC, som er den viktigste rekrutteringslisten til WRC, domineres av norske førere. Både Eivind Brynildsen, Andreas Mikkelsen og Mads har sammen med Henning bidratt til at stort sett samtlige etapper har vært ”tapetsert” med nordmenn på toppen. Med tanke på at ingen av de 3 førstnevnte enda har fylt 23 år, lover det veldig bra for norsk rally i årene som kommer.
Mads og Jonas skal til Estland å kjøre Sarema Rally neste uke. Deretter er det Rally Wales WRC, avslutter Østberg.
Nummer to
Eyvind Brynildsen ledet store deler av Rally Frankrike, men etter en punktering i går måtte han gi fra seg ledelsen til svenske Patrik Sandell.
I dag hadde Brynildsen 14 sekunder å ta igjen på svensken. Han tråkket gassen i bånn, og endte i grøfta. Dermed mistet han både pallplasseringen og sjansen til å vinne.
- Jeg er fornøyd med prestasjonen vår, men ikke resultatet. Jeg ga alt for å vinne, da visste jeg at det kunne endte som det gjorde, men jeg kom ikke hit for å bli nummer to. Det er synd at det er så små ting som avgjør, men sånn er rally. Det er en del av gamet, sier han til moss-avis.no.