Mads Østberg er en av verdens største rallystjerner. Det er en status han har kjørt seg til i år. Før den siste VM-runden er han nummer tre, til tross for at han har stått over to løp på grunn av økonomiske begrensninger. Hvis han har Latvala og Solberg bak seg i Spania neste helg tar han VM-medalje med klar margin. Som privatfører. Prestasjonen er så stor at vi i Norge ikke helt skjønner omfanget av det. Men det gjør både Citroën og Ford.
Mads Østberg er hemmelighetsfull.
Både fordi han ikke vil si noe som kan ødelegge mulighetene for ham, men også fordi han ikke vet. Målet om å sitte i et fabrikksete er nærmere enn noen gang og kun en teoretisk maktkamp mellom de to bilgigantene Ford og Citroën kan ødelegge drømmen til Våler-gutten for denne gang. Men sjansen for det er minimal. Den er egentlig utenkelig.
Nå kjører han for Ford som privatfører. Han har kjørt fortere enn begge fabrikkførerne i teamet. Fords førstefører i år, finske Jari-Matti Latvala er allerede klar for Volkswagen neste sesong. Petter Solbergs sesong er en skuffelse og Spydeberg-mannen ligger på en 5. plass i sammendraget. Det er en selvfølge at Ford-teamet gir Østberg et fabrikksete i 2013-sesongen. Han kjører raskest, er teamets mest stabile fører og han har god VM-erfaring. Men jeg tror ikke Østberg vil kjøre for Ford hvis han kan velge.
Citroën er rallysportens Manchester United. Loeb og Hirvonen har stort sett vekslet på å bli nummer én og to i år. Suverene Sebastien Loeb har flagget at han skal trappe ned og timingen kunne ikke vært mer perfekt sett med Østbergs øyne. Det betyr at de må ha inn en ny fabrikkfører i teamet og hvorfor ikke velge nestemann på lista?
Rally fungerer slik at hvert team må bestemme seg for hvilke to førere som skal plukke poeng i hver enkelt VM-runde. Sebastien Loeb slutter ikke å kjøre, selv om han trapper ned og det blir naturlig for Citroën å velge franskmannen som én av to førere til å plukke poeng i asfaltløp. Der er han suveren og det vil han fortsette å være.
Mest sannsynlig står det mellom Petter Solberg, Dani Sordo og Mads Østberg i kampen om et fabrikksete i Citroën. Og alle tre har antakeligvis et stort ønske om å kjøre for gigantfabrikken. Men Dani Sordo er asfaltspesialist og er ikke like god på grus og snø. Og hvorfor skal Citroën knytte til seg en mann som er god på asfalt hvis Loeb skal kjøre asfaltløpene?
Petter Solberg har god erfaring og lang fartstid i rallysirkuset, men viser i år at han er altfor ustabil og tar for store sjanser som ofte ender med brudd eller tidstap. Jeg tror ikke Citroën tar sjansen på å bytte tidenes mest stabile fører med en villmann fra indre Østfold. Jeg tror de vil ha stabilitet. Jeg tror de vil ha Mads Østberg.
Østberg har ikke sagt noe om hvilket team de ønsker å kjøre for eller om de har noen tilbud. Men de bekrefter at de er i dialog med Ford, Citroën og Mini. Etter denne sesongen, hvor Citroën-førerne Loeb og Hirvonen har plukket dobbelt så mange VM-poeng som Fords Latvala og Solberg, er det naturlig at Østberg ønsker å kjøre for Citroën. Det franske fabrikkteamet har de mest stabile førerne, de beste bilene, sterk økonomi og et team som er bortskjemt med å vinne titler. Og målet til Østberg er å bli best. Derfor lar han ikke den muligheten gå fra seg.
Men det skal være sagt at han hopper etter Wirkola. Forventningene vokser i takt med mulighetene. Hvis han blir fabrikkfører i Citroën skal han fylle setet til Sebastien Loeb. Verdens mestvinnende rallyfører. Tygg litt på den. 25 år gamle Mads Østberg fra Våler erstatter Sebastien Loeb ... I år har Østberg og teamet vist at de kan konkurrere med de aller beste selv om de har begrensede ressurser og står på egne bein. Det kan jo være det som gjør Østberg god. Han har alltid vært en underdog.
Nå kan vi med sikkerhet si at han blir fabrikkfører i enten Ford eller Citroën. Han havner altså i en situasjon hvor det forventes at han vinner VM-løp. Etter det han har prestert i år fortjener han å få muligheten på lik linje med de andre med konkurransedyktig utstyr. Jeg tror Citroën legger de samme argumentene til grunn.
Blir det slik som jeg tror kan den neste verdensmesteren være fra Våler.