8,2 millioner kjøretøy over Svinesund i fjor

OVER GRENSA: Svinesundforbindelsen AS teller passeringer både på den gamle og den nye brua. I fjor var det over åtte millioner kjøretøy som kjørte mellom Norge og Sverige på de to bruene.

OVER GRENSA: Svinesundforbindelsen AS teller passeringer både på den gamle og den nye brua. I fjor var det over åtte millioner kjøretøy som kjørte mellom Norge og Sverige på de to bruene. Foto:

Svinesundsforbindelsen AS hadde i 2017 et driftsresultat på 172 millioner kroner etter nesten 8,2 millioner passeringer over de to bruene mellom Norge og Sverige.

DEL

De ferske tallene ble offentliggjort i en pressemelding som ble sendt ut etter at Svinesundsforbindelsen AS avholdt generalforsamling tirsdag.

Forventet nedbetaling av selskapets gjeld er i 2021 gitt at dagens trafikk og finansvilkår er det samme, skriver Halden Arbeiderblad.

Flere biler passerer grensa

Det er registrert nesten 8,2 millioner passeringer i 2017 fordelt på 90,5 prosent lette og 9,5 prosent tunge kjøretøy. Trafikkveksten i 2017 er på 2 prosent sammenlignet med året før.

LES OGSÅ: Halden-familien satser på harryhandel, kjøper og bygger nytt nær Strømstad 

Svinesundsbruene

Svinesundsbruene Foto:

Selskapet har hatt tilfredsstillende drift i 2017 med en markant nedgang av driftskostnader på 10,8 millioner kroner i forhold til året før. Reduksjonen skyldes i hovedsak høye kostnader i 2016 etter ombygging til automatisk bominnkreving.

De samlede bruttoinntekter i 2017 ble 196 millioner kroner mens driftskostnadene var på 24 millioner. Driftsresultat før disposisjoner og renter ble 172 millioner kroner, som er en forbedring på 18,2 millioner fra 2016.

Selskapet har en total lånegjeld på 339 millioner kroner ved årsskiftet 2017-18 etter at det ble nedbetalt nesten 196 millioner på selskapets lån i 2017.

FAKTA: Svinesundforbindelsen AS

  • Svinesundsforbindelsen AS har som formål å fullfinansiere Norges andel av Svinesundsforbindelsen mellom Norge og Sverige.
  • Hele veiprosjektet, både Norges og Sveriges andel, strekker seg fra Nordby i Sverige til Svingenskogen i Norge – og omfatter to kilometer motorvei på svensk side, drøye fire kilometer motorvei på norsk side og en 700 meter lang bru mellom disse.
  • Innkrevingen av bompenger skjer både på ny og gammel Svinesundbru.
  • Innkrevingen startet 1. juli 2005 og vil opphøre når lånegjelden i begge land er nedbetalt.

Kilde: vegvesen.no

Artikkeltags