Gå til sidens hovedinnhold

Nesten 70.000 droppet eller avbestilte sykehustimen: – Vi er nødt til å bli strengere!

Artikkelen er over 3 år gammel

Etter at 69.422 enten avbestilte eller ikke møtte opp til time på Sykehuset Østfold i fjor, blir nå reglene endret.

– At så mange pasienter ikke møter opp og ikke gir beskjed, får store følger. Ikke minst for andre pasienter som venter på å få time. Derfor er vi nødt til å bli strengere, sier Helge Stene-Johansen, fagdirektør i Sykehuset Østfold, til Sykehuset Østfold sine nettsider.

De nye reglene

Nå blir det slutt på at pasienter som har avbestilt flere ganger, eller som ikke har møtt opp til time uten å gi beskjed, skal få bestille ny time, skriver Sarpsborg Arbeiderblad.

De nye reglene blir som følgende:

  • Pasienter som er henvist til sykehuset og avbestiller to ganger, må som hovedregel få ny henvisning før de får time.
  • Pasienter som ikke møter og som ikke gir beskjed, må også som hovedregel ha ny henvisning før de blir satt opp til ny time.

Blir merarbeid

Pasientene vil få informasjon om de nye reglene i innkallingsbrevet. I tillegg må pasienter som ikke møter opp, betalte dobbel egenandel som tidligere.

– Vi håper pasientene vil forstå hvor viktig det er at de møter opp til timen de har fått i sykehuset. Dersom pasienten må henvises til sykehuset på nytt, betyr det dessverre også merarbeid for fastlegene som henviser pasienter til oss, sier Stene-Johansen.

– Ikke være urimelige

Målet med de nye reglene er ganske enkelt å få flere til å møte opp.

– Vi har ikke noe ønske om å være urimelige, og det er mange pasienter som har en god grunn til å avbestille. Da prøver vi å finne en ny time som passer. Men når så mange avbestiller eller ikke gir beskjed i det hele tatt, er det for lettvint, uttaler Stene-Johansen.

– Ser ikke timen som viktig

Petter Brelin, leder i Norsk forening for allmennmedisin, mener det kan tyde på et overforbruk av helsetjenester at så mange avlyser timen de har fått. Og at antall pasienter som blir henvist til spesialisthelsetjenesten kan være for høyt.

– Dette må jo være et tegn på at et stort antall pasienter egentlig ikke ser på timen de har fått i sykehuset, som noe viktig. Da kan det hende at de ikke skulle vært henvist til sykehuset i det hele tatt, sier han til sykehusets nettsider.

Kommentarer til denne saken