Fotgjengerfelt til besvær

Helge Kjøniksen, journalist i Moss Avis.

Helge Kjøniksen, journalist i Moss Avis. Foto:

Av
DEL

Mårn duTirsdag hadde min kollega Torgeir Snilsberg et oppslag om at gruppen «løpende, avbøtende tiltak», bestående av representanter fra Moss kommune, Statens vegvesen og Østfold fylkeskommune, arbeider med tiltak som skal bedre trafikkflyten i Moss og spesielt fra Jeløy mot sentrum. De har selvsagt samarbeidet med byens «sykkelgruppe». Jeg skal ikke legge skjul på at det var en del av disse tiltakene jeg ikke skjønner et «kvekk» av...

I denne debatten er det stadig fokus på at syklister må få bedre forhold, folk må ta mer buss, og de gående skal komme raskest mulig fram. Bilistene er det ikke så farlig med. De forurenser jo bare!

Nå er det en grunn til at jeg ikke jobber med å finne de gode løsningene for et totalt bra trafikkbilde. Men, det fratar meg ikke retten til å tenke litt på hva som kanskje burde vært gjort.

Hvis man tenker Helgerødgata og riksvei 19 gjennom Moss. Hvor mange gangfelt er det som krysser den strekningen?

Jeg mener bestemt at man ville skapt en helt annen trafikkflyt dersom man fjernet gangfeltene tvers over veien fra og med Glassverket og til og med Nesparken. På denne strekningen burde det kun vært gangfelt som går parallelt med veien og ikke over.

Faktum er jo at det finnes flere underganger som fotgjengerne kan bruke for å komme seg på andre siden av veien på denne strekningen og jo færre biler som må stoppe, jo mindre kø blir det.

Men det er kanskje for mye forlangt at gående må ta noen skritt ekstra?

Ville det ikke vært positivt for folkehelsen at man sikret seg to-tre hundre skritt ekstra per dag?

Nå snurpes trafikken i Moss enda mer sammen 

– Butikken kveles om mossetrafikken snurpes 

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags