Ambulansefagelever på Malakoff

Elever fra ambulansefag utfører primærundersøkelse.

Elever fra ambulansefag utfører primærundersøkelse. Foto:

Av
Artikkelen er over 9 år gammel

Når du kommer inn i klasserommet deres er den første tanken som slår deg; hvordan i huleste fikk de inn en ambulansebil?

DEL

Erik Alexander Nicolaysen (18) og Silje Engebretsen (17) er heldige som får være elever på den ferskeste av 18 ambulansefaglinjer her i landet.

– Lærerne har humor og tåler å bli tulla litt med. Egentlig er miljøet altfor godt, sier Nicolaysen med et smil.

Både Engebretsen og Nicolaysen er enige om at det er viktig med et godt klassemiljø, når skolehverdagen til tider kan være ganske tøff og vanskelig.

– Den største utfordringen er det faglige, som er blitt vanskeligere enn det Helse og Sosialfag var i fjor. Da kunne man mye fra før, men nå er alt nytt. Derfor blir det blir mye pugging, sier Engebretsen.

Les også: Ny studieretning på Malakoff

Fysisk egnethet

Kontakt og faglærer ved ambulansefag, Tarjei Tvedte, har bakgrunn som anestesisykepleier og har jobbet på luftambulanse i Norge og FN. Han syntes det er dumt at ikke og fysisk egnethet blant elever blir vektlagt ved opptak til ambulansefag.

– Vi samarbeider med kroppsøvingslærerne på Malakoff for å rette kroppsøvingsundervisningen mot kravene fra fylket og senere mot Helse Bergen sine krav, som er enda strengere. Det er viktig at elevene lærer å beskytte seg selv og sin makker med trening, ettersom de må gjøre mange tunge og vanskelige løft, forteller Tvedte.

Tøff holder ikke
 

– Elever kan få sjokk når de må hjelpe til på ulykker i vær som dette, sier Tvedte mens han peker på regnværet utenfor vinduet.

Som med fysisk egnethet, får de heller ikke lov å vektlegge personlighet ved opptak. En ting er tunge løft, men traumatiske opplevelser er også en stor del av yrket.
– Vi prøver å flette mental trening inn i fagene. Det holder ikke bare å være tøff, du må være reflektert og kunne holde hodet kaldt i krisesituasjoner, forteller Tvedte.

Faglæreren forteller at de er så heldige å kunne bruke det nyeste i undervisningsteknologi og en ganske ny, dynamisk læringsmodell. Den går ut på at de først har teori og senere tester det de har lært i praksis på «Doffen».

– Hvordan fikk dere egentlig ambulansebilen inn hit?
– Det er et godt spørsmål. Malakoff har gjort mye for oss og for å få inn bilen måtte de rive hele veggen, sier Tvedte.

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken