Går til krig mot retusjert reklame

Av
Artikkelen er over 7 år gammel

Flere ungdomsorganisasjoner mener retusjerte reklamemodeller fører til skjønnhetspress og dårlig selvbilde blant jenter. Nå har de gått sammen for å nedkjempe den.

DEL

– Retusjert reklame dreper, hvis man setter det på spissen, hevder Ragni Bakkland (17) fra Moss.

Hun er en av initiativtakerne bak Ungdom mot Retusjert Reklame-nettverket (UMRR) som har samlet organisasjoner som Rød Ungdom (RU), Sosialistisk Ungdom (SU), AUF, KrFU, Ungdom og Medier og Press.

Skjønnhetsideal

Retusjering av reklamemodeller er at man endrer et originalfoto på dataen. Da kan man blant annet fjerne fett, dobbelthaker, rynker, urenheter i huden, forstørre pupper og hofter, forlenge bein og hals, legge til farger i bildet og gjøre hud og hår mer skinnende.

– Det som er det aller største problemet med det skjønnhetsidealet, er at det er retusjert. Det er ikke ekte. De endrer mye av hvordan personen egentlig ser ut, slik at de blir noe som ikke finnes. Du kan ikke se ut som reklameplakatene, for det finnes ikke noen som ser ut som reklameplakatene. Det er konstruert på en data, sier Ragni.

Hun mener retusjerte modeller får unge jenter til å føle seg stygge, noe som kan utvikle seg til dårlig selvtillit og spiseforstyrrelser.

– Halvparten av norske jenter på videregående synes de er for feite. Det er helt vilt. Det er faktisk bare 10 prosent som er overvektige, men halvparten synes de er for feite. Til enhver tid er det 50.000 kvinner i Norge som lider av spiseforstyrrelser, og det er den tredje største dødsårsaken i Europa etter kreft og ulykker, fortsetter hun.

Vil merke reklamen

Hovedmålet til UMRR er å forby retusjert reklame. På kort sikt er målet å merke den. Ragni forklarer hvorfor.

– Hver gang unge jenter utsettes for et sånt bilde, bør de også se beskjeden om at dette ikke er ekte. Du kan ikke se sånn her ut. Selv om modellen sikkert er pen i utgangspunktet, er hun retusjert og gjort unaturlig pen, sier Ragni.

Gjennom hele desember har aktivistene fra UMRR hengt opp egne lapper på reklameplakater med modeller rundt i Norge, for å advare mot at modellene er retusjerte.

Støtte

Silje Glosli (17) og Anette Tingstad (17), elever ved Kirkeparken, er blant mange jenter som støtter kampanjen mot retusjerte reklamemodeller.

– Det er mange som får dårlig selvtillit. Det er bilder av dem overalt, sier Silje.
– Jeg synes man skal være som man er og ikke gi ungdom slike bilder på hvordan man bør være, avslutter Anette.

Artikkeltags