Gå til sidens hovedinnhold

Vi ønsker Rygge Flyplass gjenåpnet

Leserbrev Dette er et debattinnlegg, skrevet av en ekstern bidragsyter. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

Som tilhenger av jernbane i rett linje mellom Råde og Skjeberg ser jeg også hvor sterk rolle Moss lufthavn Rygge kan få for Nedre Glomma Regionen, for Østfold og resten av Norge. La meg forklare det litt nærmere.

Rapporten om hva som gikk galt under kvikkleireskredet i Ask på Gjerdrum styrket ikke jernbanebyggingen gjennom Moss. Nå fremstår alternativet fra BBM/Norsk Bane langt sterkere. Jernbanen bør gå videre langs E6 i Råde med stasjon på Moss Lufthavn Rygge. Et sterkt knutepunkt mellom fly og bane.

Follobanen Oslo – Ski (på 11 min) står snart klar. Skagerrakbanen, en høyhastighetsbane Oslo – Gøteborg – København – Hamburg er under utvikling. Femern Belt er tunnel under bygging mellom Danmark og Tyskland som alene kutter reisen med 160 km til Hamburg.

Miljøperspektivet med jernbane er innlysende, men det tar flere ti-år å bygge ut et høyhastighetsnett i Norge. I mellomtiden er den eneste effektive reise gjennom Norge med fly. Rygge kan da bli et svært godt knutepunkt mellom fly i Norge og tog videre nedover i Europa. Spesielt når det nå også planlegges nattog med sovevogner.

Sovekupe behøver du ikke fra Rygge til Gøteborg (40 min.), København (2t.) eller Hamburg (4t).

Fra Hamburg når man i dag:

Frankfurt 3:21t

Amsterdam: 5:08t

Basel: 6:37t

Paris: 8:01t

Wien: 8:38t

London: 9:14t

Roma: 15:22t

Reisetider som vil bli langt raskere i løpet av det neste tiåret fordi jernbanenettet i Europa er under sterk utvikling. Femern Belt kutter reisetiden til Tyskland med langt over en time, og Brenner Base tunnelen gjennom Alpene korter reisetiden til Italia med en time og ti minutter. Det bygges jernbane på kryss og tvers av hele Europa og første milepel er satt til 2030.

Det viktigste for Moss Lufthavn er likevel at reisetiden fra Oslo kortes ned. Skagerrakbanen bør legges i rett linje Skjeberg – Rolvsøy – Solli – Moss Lufthavn – og knyttes til dobbeltsporet ved Sandbukta nord for Moss. Da er reisetiden Oslo – Rygge ikke lenger enn Oslo – Gardermoen og Moss lufthavn blir attraktiv også for Oslo sine 700.000 innbyggere. Med Østfolds 300.000 innbyggere har vi plutselig godt over tilstrekkelig kundemasse for flyplassen. I tillegg kommer et stort antall passasjerer til og fra Europa som reiser med høyhastighetsbanen.

Dette gir også Moss Lufthavn et miljøperspektiv som Oslo Lufthavn ikke har. Moss Lufthavn og Skagerrakbanen vil absolutt styrke hverandre med et felles knutepunkt.

Kommentarer til denne saken