Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Citroën-forhandler teller ned til byjubileet med malingsspann

Annonse fra Citroën

For gutta hos Moss Bilsenter AS begynner det å krible i magen når de tenker på byjubileet i 2020. Nå korter de ventetiden med en gave.

I forbindelse med det store byjubileet i 2020 foreligger det planer om å friske opp flere fasader i Moss sentrum.

Siden Citroën går i bresjen for å tenke annerledes, fikk Citroën-forhandler Tom Georg Ellefsen fra Moss Bilsenter en humørfylt idé: 

Hva med å forene oppfriskningen med kampen mot det grå - og gi byjubileet et fargerikt bidrag?

Skaffet vegg og maling

– Vi har rett og slett fått tak i en traust, kjedelig vegg. Den skal malermesterne Johansen forvandle til glede for folk i Moss, forteller han ivrig.

Akkurat hvilken vegg det er snakk om, er hemmelig inntil resultatet er klart.

Citroën-forhandler Tom Georg Ellefsen

Han påpeker at malermesterne er blant hans beste Citroën-kunder, kanskje ikke så rart når Citroën er et fargerikt bilmerke.

På hvilken måte inspirerte Citroën dere?

– For dem handler det om å våge å ta friske og fargerike valg, enten det gjelder i livet eller når du kjøper deg bil. Det er jo sånn at grått har en tendens til å tone ned, mens farger frisker opp, påpeker Ellefsen.

Nå skal malermesterne straks i gang med jobben og Ellefsen gleder seg til å se resultatet. Han håper det vil være et stunt som kan glede mossinger, men også at bidraget vil inspirere andre.

Behov for oppfriskning

– Jeg synes ikke bybildet i Moss er så grått, men det er mye som trengs oppfriskning. Vi trenger rett og slett litt skraping og et strøk med maling, så malingen av denne veggen blir et lite bidrag fra oss i den forbindelse.

– Ved å friske opp med farger, så får du et løft av bybildet. Derfor tror jeg dette er udelt positivt for byen. Det er om å gjøre å ha en velholdt by, smiler Ellefsen.

Jeg synes ikke bybildet i Moss er så grått, men det er mye som trengs oppfriskning.

Tom Georg Ellefsen, Citroën-forhandler Moss Bilsenter AS

Redaksjonen i Moss Avis har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet