Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Beliggenhet ble avgjørende for denne boligkjøperen

Annonse fra Privatmegleren

Boligmarkedet i Moss er ikke i nærheten av roen som resten av eiendomsmarkedet i Norge opplever. Da Bjørn Christensen skulle investere i leilighet lå beliggenhet høyt på ønskelista.

– Jeg ser på denne leiligheten som en investering. For å gjøre et mest mulig trygt valg var det beliggenhet jeg så på som det viktigste kriteriet, forteller den ferske boligkjøperen Bjørn Christensen fra Moss.

Da falt valget på en leilighet på Verket Elvebredden.

– All statistikk de siste årene har vist at det å kjøpe ny bolig i sentrum er en god investering. Her er det kort vei til alt! Dessuten har jeg veldig tro på området og det som gjøres der. Det kommer både kultur og spisesteder som vil løfte området, mener Christensen.

FLOTT NATUR: Mossingen Bjørn Christensen sykler i det som vil bli hans nye nabolag når han flytter inn i leiligheten i Verket Elvebredden. For en naturelsker som Bjørn, som også trenger kort avstand til sentrum, er dette midt i blinken.

Friluftsliv og byliv på samme tid

Nå ser mossingen frem mot et spennende år, før overtagelse neste høst.

– Jeg har tre barn som vil være 11, 17 og 19 år da jeg flytter inn, og de vil trives med kort vei til sentrum. Jeg jobber på Krapfoss skole som er rett ved, så det er praktisk med tanke på jobb også, sier han.

– I tillegg er jeg aktiv og bruker Mossemarka mye, så jeg setter pris på at det er kort vei dit også, enten jeg løper eller sykler.

Fra leiligheten vil han både ha utsikt over by og fjord. Dessuten ligger leilighetene tilbaketrukket med tanke på støy, og man slipper også gjennomgangstrafikk.

– Jeg har to verandaer som sørger for sol hele dagen, så det er luksus. Dessuten er det heis fra parkeringskjelleren, smiler han.

Christensen gleder seg til å følge byggeprosessen frem mot overtagelse.

– Kikker jeg bort fra innfartsveien, så kan jeg se litt hvordan det ligger an. Når det tar form blir det nok noen turer bortom for å smugtitte.

Velkommen til visningssenteret!

Vil du vite mer? Besøk visningssenteret for Verket Elvebredden i Kongensgate 5. Kontakt eiendomsmegler Eirik Reinnel på telefon 93 43 19 00

Les mer og meld din interesse her.

Tillitsfull prosess

Ettersom han kjøpte på tegning, peker Christensen på at det å kjøpe av en etablert og seriøs aktør var viktig for ham.

– Jeg synes entreprenøren har gjort gode prosjekter tidligere i Moss, så de er tillitsfulle, og megler har også gitt godt med informasjon i kjøpsprosessen. I tillegg er alt innenfor en bankgaranti, så man er sikret som kjøper.

Utbyggeren som står for Verket Elvebredden, Mosseregionens Eiendomsutvikling, har tidligere i år overlevert prosjektet Verket Damvokteren til fornøyde kunder.

Verket Elvebredden er "naturban"

At Bjørn Christensen lot beliggenhet avgjøre hvor han skulle kjøpe, overrasker ikke utbygger Paal Erik Dalaasen fra Mosseregionens Eiendomsutvikling.

– Vi har brukt begrepet "naturban" fordi vi ser at Verket Elvebredden har en perfekt beliggenhet med kort vei til naturen og gode naturopplevelser, samtidig som det er tett på sentrum og bylivet, sier Dalaasen.

Han er storfornøyd med mottagelsen til det utsolgte første byggetrinnet og nå for byggetrinn to, hvor de kun har igjen noen få leiligheter.

– Jeg tror vi har truffet med det folk er opptatt av, at det skal være moderne leiligheter, men likevel enkelt, med god beliggenhet og gode praktiske løsninger.

Sjekk ut bildegalleriet for en sniktitt inn i Verket Elvebredden:

Redaksjonen i Moss Avis har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet