Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Velger frittstående skole til barna

Annonse fra Torderød skole

Høy lærertetthet, trivsel og fokus på hver enkelt - dette er grunnene til at familiene Dahler og Dammann Birkenes valgte å sende sine barn til Torderød skole.

FORNØYD FAR: Sindre Dahler var opptatt av at sønnen skulle gå i en klasse hvor læreren hadde tid til elevene.

På Jeløya i Moss ligger Torderød skole i idylliske omgivelser. Skolebygget omkranses av en romslig skolegård, og med Torderød park som nærmeste nabo. Her er det nok av tumleplass for de 80 elevene som for øyeblikket utgjør 1.-10. trinn ved skolen.

Sindre Dahler fra Moss er blant dem som har valgt bort en av byens største skoler til fordel for Torderød skole.

– Et vennepar av meg hadde barna sine på Torderød, og jeg så at ungene deres hadde fått med seg mye på et tidlig stadie. Så da søkte jeg sønnen min hit.

Nå går sønnen Bastian i 6. klasse og pappa Sindre får ikke fullrost skolen nok.

Ikke en eneste dag har han sagt “pappa jeg vil ikke på skolen”. Det oppsummerer Torderød for meg.

Sindre Dahler, pappa til 6-klassing ved Torderød skole

– Det som er fantastisk er at ikke en eneste dag har han sagt “pappa jeg vil ikke på skolen”. Det oppsummerer Torderød for meg, sier Sindre og legger til:

– Det at det er få barn i klasseværelset gjør at de har tilgang på læreren langt oftere, så barna blir sett, mener han.

Møt lærer Lars-Ingar og bli inn i klasserommet på Torderød i videoen under:

Rektor svarer: Hvordan merker elevene at det er en kristen skole?

Rektor Jostein Myrdal
– Fundamentet vårt bygger på allmenne verdier, hvor noen har utspring i kristen tro. Vi har blant annet fellessamlinger for 1.-10. trinn hvor vi presenterer månedens verdi. Denne måneden er det lykke og da snakker vi om hvordan lykke ser ut på skolen vår. Andre måneder kan tema være respekt og solidaritet, for eksempel.

– Verdiene har også praktisk utslag i noen av fagene. For eksempel i mat og helse står kun vegetarisk mat på menyen, som et bidrag til helsen, miljøet, dyrevelferd og bærekraft.

Har dere elever med ulike trosretninger ved skolen?

Vi har elever og foresatte her fra alle mulige trosretninger, fra kristne til muslimer og ateister. Respekt for annens tro er gjennomsyrende, for er det noe vi trenger mer og mer av i verden i dag, så er det dialog mellom ulike trosretninger.

Var spent på kristent fokus

Torderød skole drives av adventistkirken, som er en vesentlig aktør innen utdanning gjennom det som er blitt verdens største protestantiske skolesystem. Likevel var Dahler litt skeptisk på forhånd.

– Jeg tilhører ikke menigheten og tilhører heller ikke en tradisjonell legning, så jeg var litt nervøs for hvordan det skulle være i møte med skolen. Men det har ikke vært noe problem, det har bare vært helt fantastisk. Og har man et problem med noe på denne skolen, er rektor bare en tekstmelding unna, det er helt suverent, påpeker Dahler.

Et par ganger i året arrangerer skolen gudstjenester av og med barna, hvor foreldrene også inviteres.

– Da er det litt høytidlig stemning. Det er en god skoletradisjon som jeg kanskje var litt skeptisk til, men det har bare vært positivt. Det er takhøyde her, forteller han.

Vil være best på lærertetthet

Tidligere i år kom nyheten om at Torderød skole får øke elevtallet fra 80 til 120 elever. 

Rektor Jostein Myrdal er glad for at de kan dele en god skole med flere, men understreker at økningen ikke vil påvirke den høye lærertettheten.

– Har man noe man synes er bra, så er det fint å kunne dele det med flere. Vi tror at et litt større skolemiljø er positivt for elevene, samtidig som det er viktig for oss å bevare fordelene ved å ikke være for mange. Vi vet at mange velger oss nettopp på grunn av høy lærertetthet og det vil vi bevare, påpeker rektoren.

Læringsbrett: Ved Torderød skole har alle elever hvert sitt læringsbrett (iPad), som her i musikktimen. Denne dagen har elevene hatt som hjemmelekse å komponere en melodi.

Reserverte plass til 3-åringen

Rut Dammann Birkenes og familien flyttet til Moss for ett år siden. Familien oppdaget Torderød skole ved en tilfeldighet en dag de var ute på tur.

GOD OPPFØLGING: Rut har reservert skoleplass til både 5-åringen og 3-åringen ved Torderød skole.

– Vi la merke til det koselige bygget her og fant ut at det var en skole. Så etter å ha sjekket litt rundt, avtalte vi å komme til skolen for å observere og snakke med rektor.

Til høsten begynner sønnen Daniel (5) i første klasse, og de har allerede reservert plass for treåringen Bjørn.

Blir sett på en annen måte enn hva vi er vant til

Rut tar lærerutdanning i Horten, så da hun skulle ha praksis falt valget også der på Torderød skole.

– Som lærerstudent blir man nok litt ekstra bevisst på hva man ønsker av en god skole. Spesielt dette med lærertettheten og muligheten det gir lærerne til å se den enkelte elev synes jeg er unikt og veier tungt.

På Torderød skole er fokuset på trivsel stort. I friminuttet har man egne trivselsledere som sørger for at alle blir inkludert i leken.

– Hvert enkelt barn blir sett på en helt annen måte enn jeg er vant til fra andre steder, med tanke på hvordan de samhandler med elevene og har trivselsledere her ved skolen, sier Rut.

Rektor svarer: Hva koster det å gå på Torderød skole?

Å være elev på Torderød skole koster 650 kroner per måned for 1.-6. trinn. (Total årspris: 6.500,-).

– Vi ønsker at skolepenger og SFO ikke skal koste mer enn en barnehageplass, forteller rektor.

For  7.-10. trinn koster det 1.100 kroner pr. måned. (Total årspris: 11.000,-)

–  På 7.-10. trinn har vi totalt tre leirskoler og en tur til Tyskland og Polen. Da er reise, kost og losji inkludert i årsprisen, forteller rektor.

7. trinn reiser til Langedrag på høsten (fokus på miljø/økologi), i januar er det Mesnali (fokus på antirus), i nærheten av Sjusjøen for 8.trinn. I 9. trinn reiser elevene til Sørvestlandet (fokus på verdier og valg) på høsten. 9. og 10. trinn får også reise med Aktive Fredsreiser (fokus på fredsbevaring) i to uker til Polen og Tyskland.

Folke Bernadottes gate 8

1511 Moss 

Besøk vår hjemmeside her.

Redaksjonen i Moss Avis har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet