Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Søker innholdsprodusent:

Brenner du for å skrive gode, lokale historier?

– Den rette kandidaten tenker som en journalist og synes moderne markedsføring er råspennende, sier innholdsprodusent Hege Mølnvik og strategisk rådgiver Rikke Monsen.

Spray er et kommersielt innholdsbyrå med ansvar for innholdsmarkedsføring i Amedia og Nettavisen. I region Follo/Østfold jobber man for disse lokalavisene:

Det er i region Follo/Østfold, som omfatter titler som Fredriksstad Blad, Moss Avis og Østlandets Blad, at man nå skal styrke teamet med en ny innholdsprodusent i fast stilling.

– Hos oss jobber vi med å gjøre om tradisjonelle annonsebudskap til annonseartikler, forteller Hege.

I jobben som innholdsprodusent er du eksperten på hva som fungerer som godt, lokalt innhold.

– Innholdet vi lager skal være interessant for leserne av lokalavisa, og sørge for at kundene våre når resultatene sine, sier Rikke.

– Kundene våre kjenner sin bedrift best, og vi vet hvordan å skape innhold som engasjerer leserne av lokalavisen. Det er en veldig god kombinasjon, påpeker de.

Innholdsprodusent Hege Mølnvik og strategisk rådgiver Rikke Monsen.

Slik er hverdagen som innholdsprodusent

Hvordan ser en typisk dag ut for en innholdsprodusent?

– Vi er med medierådgiverne i møte med kunder. Da får vi vite mer om kunden og hva de ønsker å kommunisere. På bakgrunn av det lager vi vinklinger til kundene, deretter produserer og publiserer vi innholdet, sier Mølnvik.

Kan stillingen som innholdsprodusent passe deg? Sjekk stillingsutlysningen her!

– BOLIV er et magasin vi produserer for syv lokalaviser i regionen, forteller Hege.

– Under produksjonen jobber vi på mange måter som en journalist ville gjort. Derfor er det en fordel med redaksjonell erfaring.

– Forskjellen er at du får mer tid både på produksjonen og til å planlegge i forkant. Eierskapet til det du kommuniserer for kunden blir naturlig nok større det også.

I rollen som innholdsprodusent vil du hovedsaklig jobbe med tekst, men det er en stor fordel med kunnskap innenfor foto eller video. Erfaring fra lokalavis er også et pluss.

– Jeg liker at hverdagene er varierte. Man jobber mye kreativt og sitter ikke bare foran dataen. Ute på produksjon møter vi masse interessante mennesker, sier Mølnvik.

Lokalt og nasjonalt samarbeid

Som innholdsleverandør vil du i hverdagen jobbe tett med 18 medierådgivere i region Follo/Østfold, som dekker 12 lokalaviser mellom Halden og Nordstrand (se faktaboks).

Du blir også en del av et nasjonalt nettverk av innholdsprodusenter i Spray. Spray har ansvar for innholdsproduksjon i Nettavisen og Amedia. Med 64 lokalaviser har Amedia en unik posisjon i sine områder.

– De som jobber som innholdsprodusenter i Spray har bakgrunn fra blant annet avis og pr-byråer. Dessuten har Spray et stort fagmiljø i Oslo, som er en kjempefordel, sier Monsen.

Medierådgiverne for FB, SA og HA er bare noen av de mange hyggelige kollegaene du får i stillingen som innholdsprodusent.

– Utrolig koselig sted å jobbe

Arbeidssted er hos Fredriksstad Blad i nye, flotte lokaler på Stortorvet.

– Det er et utrolig koselig sted å jobbe. Vi har nettopp flyttet inn i nye lokaler med fantastisk utsikt over Fredrikstad. Vi gleder oss veldig til sommeren, for vi har egen balkong hvor vi kan spise lunsj i sola, smiler Hege.

– Men det aller beste er at vi har et usedvanlig godt miljø her. Som ny blir man tatt god imot og man blir lett kjent med kollegene.

Søknadsfristen er 2. april. Søk på stillingen her.

Redaksjonen i Moss Avis har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet