Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

OL-helten hentet eksperthjelp fra Østfold

Annonse fra XL Bygg

Den stappfulle kalenderen satte en stopper for vinterolympierens drøm, helt til en gjeng fra Østfold kom på banen.

Terrasse skal bli, sa Jo Inge da selveste Johannes Thingnes Bø ringte.

Vi er vant til å se Johannes Thingnes Bø triumfere i løypa og på standplass, senest i verdenscupen og i vinter-OL i Pyeongchang, der han hentet hjem både gull og sølv.

Drømmen om en terrasse i solveggen utenfor leiligheten i Oslo har måtte vike for trening og konkurranse. Skiskytteren hadde rett og slett ikke tid eller lyst til å fikse terrasseprosjektet selv.

Løsningen ble Klappet og Klart-konseptet til XL-Bygg. Det går ut på at dyktige, lokale fagpersoner fikser jobben for dem som ikke selv har tid eller lyst til å gjøre små eller store prosjekter hjemme.

Se sluttresultatet i videoen øverst i artikkelen!

Dette er Klappet og Klart

Har du, som Johannes, et prosjekt på gang, som du ikke vil eller har tid til å gjøre selv?

Klappet og Klart gjennomfører små og store prosjekter knyttet til blant annet tak, vindu, garasje, gulv, dør, isolasjon, med mer.

Klappet og Klart får unnagjort prosjektet for deg. Her kan du bestille gratis befaring, og du får et godt pristilbud og fremdriftsplan.

Hadde ett ønske

Klappet og Klart-general Jo Inge satt på kontoret i Fredrikstad da telefonen ringte. Thingnes Bø ønsket å hente inn Østfolds Klappet og Klart-gjeng på oppdraget.

– Det var ille hyggelig at vi ble valgt ut til det oppdraget, sier Jo Inge beskjedent.

Han peker på at mange velger dem fordi de vil ha noen de kan stole på når de skal låne bort nøklene til boligen sin.

– Var han en kravstor kunde?

– Nei, det vil jeg ikke si. Han hadde sjekket opp hva slags trevirke som var brukt på bygget fra før, så eneste ønske var at vi brukte Møre Royal.

Møre Royal er formstabilt med tanke på vær og vind, det er mer vedlikeholdsfritt og det er miljøvennlig.

Jo Inge og Klappet og Klart-teamet tok jobben med å utvikle den uinspirerte uteplassen til en deilig terrasse.

Slik traff de blink

Jo Inge mener at oppdraget i seg selv ikke var vanskelig, men at det var litt krevende med tanke på logistikk.

– Oslo-oppdrag er noe for seg selv. Det kan være vrient å finne parkering for å få båret ut materialer, men også fordi det lå et parkeringshus under uteplassen hans, sånn at vi ikke bare kunne støpe og borre i vei. Det er ting vi tar hensyn til når vi er på befaring, så er vår oppgave å finne løsningene, påpeker Jo Inge.

– En del av jobben vår er også å foreslå hva som blir fint. Utvalget hos leverandørene kan føles overveldende, men vi er borti dette hver dag og ser helheten når vi kommer med råd.

Da Johannes fikk se sluttresultatet ble han smørblid. Den koselige terrassen med levegger er perfekt for å slikke sol og for hyggelige sommerkvelder med venner.

Jo Inge på plass for å bygge terrasse i Oslo.

– Du får et annet inntrykk når du står i stua hans

Tidligere har Østfolds Klappet og Klart-gjeng jobbet med Ole Einar Bjørndalen, så litt kjendiserfaring har de på merittlisten.

– Jeg tror kjente folk setter pris på at du snakker om helt vanlige ting og kan fleipe litt.

– Du glemmer at de har et liv utenom. Jeg tenkte Johannes var stille og forsiktig, til vi sto der i stua hans og snakket om en konsert han skulle på, avslutter Klappet og Klart-generalen.

Om du har et prosjekt du ikke har tid eller lyst til å fullføre, tar Klappet og Klart-gjengen jobben for deg. Bestill gratis befaring her!

Johannes var kjempefornøyd med terrassen med skjermende levegger.
Redaksjonen i Moss Avis har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet