Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Alle mossingene vil ha hjelp fra disse ekspertene

Hos XL-Bygg i Moss står kundeservice på toppen av lista. – Kundene våre er familien vår. Vi er rett og slett XL-bygg familien!

Hjelper deg å velge: Ekspertene på XL-Bygg i Moss kan hjelpe deg med alt, blant annet når du skal velge vinduer. (Foto: Thomas Andersen)

Det sier Ole Asbjørnsen smilende, og helt oppriktig. Han får bekreftende nikk og smil fra kollegaene sine Tom Wolff og Sten Thomas Uteng. 

– Her hos oss fikser vi alt for kundene våre, og strekker oss veldig langt for å være aller best. Vi ønsker å være helt unike på kundeservice, og det får vi mye skryt for, fortsetter han. 

På fornavn med kundene

Det er Sten Thomas som leder stjernelaget på XL-Bygg i Moss. Stemningen i butikken er uformell og humørfylt.

– Vi er på fornavn med mange av kundene våre, sier han og bekrefter Ole sin beskrivelse av XL-Bygg familien.

Han forteller at de er svært opptatt av å være en proff faghandel med høy kompetanse.

– Så er det sånn at ingen kan alt om absolutt alt. Derfor er vi opptatte av å bruke hverandres faglige styrker. Vi skal ikke svare noe på måfå, men gi kunden vår et korrekt og faglig godt svar på alt de lurer på. Det er det som er proft, sier han bestemt. 

Vi merker at kundene heller legger litt ekstra penger i det de kjøper, for å få det akkurat slik de har tenkt.

Sten Thomas Utberg

Familiemann: Ole stortrives på jobben, og omtaler kollegaene og kundene som en forlengelse av familien sin. (Foto: Thomas Andersen)

Brenner for verktøy

Det er blant driller og sager du oftest finner Ole i butikken. Her kan han briljere og vise deg det aller nyeste, og det aller smarteste til ditt brukt.

– Det er jo faktisk sånn at verktøyet er halve jobben. Med dårlig verktøy får du en dårlig opplevelse og i mange tilfeller et dårligere resultat, sier han.

Og i følge han og Sten Thomas er kundene i Moss kvalitetsbevisste.

– Vi merker at kundene heller legger litt ekstra penger i det de kjøper, for å få det akkurat slik de har tenkt, forteller de.

Verdt å vente på: Alle vil ha hjelp av denne karen når de skal bygge. (Foto: Thomas Andersen)

XL-Bygg Moss

Rabekkgata 9, 1523 Moss

Tlf: 69 16 18 20

post@kft.no

Åpningstider:

Mandag-Fredag: 07:00-18:00

Lørdag: 09:00-14:00

Besøk XL-Bygg Moss på nett!

Alle vil ha hjelp av Tom

Ute blant metervis med materialer er Tom Wolff i sitt ess. 

I følge kollegaene sitter kundene med glede i en halvtime og venter dersom Tom er opptatt, for han er den aller beste på sitt felt. Han har bakgrunn som byggmester, og hjelper med kalkuleringer og utregninger.

Selv er han mer beskjeden. 

– Ja, det hender kanskje at de må vente litt. Jeg vil jo gi kundene mine de beste rådene, og den aller beste hjelpen, smiler han. 

– Alle vil ha hjelp av Tom. Du er den neste sinnasnekkern du vet du, flirer Ole til kollegaen. 

Redaksjonen i Moss Avis har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet