Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Flyttet inn i Rosenvinge Park i Moss før jul:

Overgangen fra hus til leilighet ble en drøm for Bente-Marie

Annonse fra MEGLERGAARDEN

– En dag gikk jeg hjemover fra fergeleiet på kvelden, gjennom parken. Det var så stille og rolig, og lysene rundt gjorde at jeg fikk en så herlig følelse. Det var skikkelig hjem, kjære hjem!

Bente-Marie Gloppen er gjestfri, og inviterer oss inn i stua. Hun flyttet inn i Rosenvinge Park i Moss i november 2017, og er strålende fornøyd med sin nye tilværelse i leilighet.

– Tidligere bodde jeg på Årvoll, i et hus jeg har bodd i tjue år. Det var en utfordring for meg å skulle flytte i leilighet, og jeg brukte veldig lang tid på prosessen før valget falt på Rosenvinge Park. Men nå er jeg SÅ fornøyd. Nå skal jeg leve livet her, for dette er et deilig sted å bo, stråler hun. 

Stille: Selv om Rosenvinge Park ligger nært næring og handel, føles det veldig stille og rolig i leiligheten, forsikrer Bente-Marie. Her elsker hun å slappe av med en god bok eller musikk på radioen. (Foto: Thomas Andersen)

Nesten for godt til å være sant

De store vinduene slipper inn vårlig sollys. Vi er oppe i femte etasje, og har god sikt langt avgårde. Bente-Marie kan til og med fortelle at hun kan se Bastøferja når den kommer inn.

– Du skjønner, jeg hadde kontor på skofabrikken rett her borte. Der hadde jeg to store vinduer med utsikt rett hitover. Så jeg har fulgt arbeidet på plassen lenge, og da jeg leste om Rosenvinge Park føltes det veldig riktig, forteller hun. 

Bente-Marie er en aktiv dame, og bruker byen, naturen og nærområdet mye. Leiligheten i Rosenvinge Park føltes nesten for godt til å være sant. 

– Det er så nært alt jeg behøver i hverdagen, samtidig som det ligger i en grønn og frodig park. For meg var det veldig viktig å ikke bo nær en trafikkert vei, og det slipper jeg her. Likevel har vi jo et fullverdig tilbud på Lilleeng Helsepark rett utenfor døren, sier hun og legger til:

– Bilen min blir mye mindre brukt nå enn før. Nesten bare når jeg skal kjøre til hytta!

Få et lite sveip i leiligheten til Bente-Marie, og hør hvorfor hun synes det er en fordel å bo i Rosenvinge Park:

Bli med inn til Bente-Marie i Rosenvinge Park.

Er du interessert i leilighet i fantastiske Rosenvinge Park? Les mer her!

En ekstra stue på verandaen

Byggetrinnene som kalles tårn 4 og 5 selges for fullt nå. Eiendomsmegler Andreas Thoring kan melde om at rundt 130 leiligheter er solgt allerede i Rosenvinge Park, som har vist seg å bli en stor suksess på Høyda.

Kaffe og bok med utsikt: Herfra har Bente-Marie god oversikt over hele Høyda og mer til, samtidig som hun sitter lunt og privat. (Foto: Thomas Andersen)

Vi har tidligere snakket med arkitekten bak prosjektet, Sondre Schou Hauger, som trekker frem lyset som en av de viktigste trivselsfaktorene i leilighetene. Det å vise ut skillet mellom ute og inne med store vindusflater, og glass mot glass i hjørner, har vært viktig.

Bente-Marie har valgt å ta enda et skritt i denne retningen, og har innglasset deler av sin veranda.

– Jeg er veldig glad for at jeg tok det valget. Oppe i femte etasje kan det bli litt vind, så det er utrolig deilig med glasset som gjør at jeg kan bruke plassen mye mer. Nå har jeg faktisk fått en ekstra stue, og jeg sitter mye her ute, sier hun og viser oss hvordan hun enkelt kan åpne opp veggene så det likevel blir god lufting. 

For spørsmål kontakt: 

Andreas Thoring på tlf. 918 21 500 eller 

Fredrik Thoring på tlf. 905 02 484

Les mer om Meglergaarden og Rosenvinge Park her eller sjekk ut Rosenvinge Park på Facebook!

Redaksjonen i Moss Avis har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet