Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Dette er de største trendene innen gulv

Annonse fra Carlsen Fritzøe

Vi besøkte Carlsen Fritzøes butikk i Råde, og fikk noen gode råd om gulv og hva som er viktig å tenke på før du bestemmer deg om du vil ha parkett eller laminat.

Ute skinner sola fra skyfri himmel, og temperaturen er fremdeles stigende. Det er formiddag, og vi besøker en blid Anders Kristiansen hos Carlsen Fritzøe i Råde. 

Han er deres lokale ekspert på gulv, og han skal gi oss noen gode råd denne varme mai-dagen.

– Den klareste trenden er lyse toner og eksklusive uttrykk. Folk er opptatte av kvalitet og vil at gulvet skal være et trygt valg både med tanke på stil og slitestyrke, forteller Anders, mens han guider oss gjennom gulv-utstillingen i butikken. 

Her har han jobbet i mange år, og er godt kjent med produktene. 

Avslappet og faglig: Selv om vi stilte noen "dumme" spørsmål, og av og til behøvde å få informasjonen matet inn med teskje, var Anders tålmodig og behjelpelig. Her er du helt klart i trygge hender. (Foto: Thomas Andersen)

På rad og rekke står det kvadratmetre med ulike parkettgulv. Det finnes i alle nyanser og varianter.

– En annen ting folk er opptatte av nå, er at gulvet skal være matt. Man vil unngå gjenskinn fra sola i gulvet, forklarer han videre. 

Jeg har parkett, og har hatt det i tjue år. Nå har jeg nettopp lagt nytt gulv hjemme - fremdeles parkett.

Anders Kristiansen

Når skal du velge hva?

For å gjøre det litt enklere for deg dersom du vurderer å bytte gulv, har Anders satt opp en huskeliste. For i hovedsak skal du velge mellom parkett, laminat eller heltre. Men når skal du velge hva? 

1. Laminat er slitesterkt

Dersom du har barn eller husdyr, anbefales det å velge laminat. Det kan også, uansett barn eller dyr, være hensiktsmessig å legge laminat i rom med høyere slitasje, for eksempel i yttergangen. Anders anbefaler at man har gulvvarme under laminat, fordi materialet føles kaldere enn vanlig parkett eller tregulv.

2. Parkett er mer eksklusivt

Velger du parkett fremfor laminat vil du få et lunere gulv av naturlige materialer. Parkett er mer eksklusivt, og hvert gulvbord er like unikt som treet det kom fra. Og dersom det kommer et hakk eller en ripe i parketten, er det ikke sånn at gulvet er ødelagt. Det kan behandles og fikses. I tillegg har du muligheten til å slipe ned parketten minst én gang.

– Jeg har parkett selv, og har hatt det i tjue år. Nå har jeg nettopp lagt nytt gulv hjemme - fremdeles parkett, smiler Anders. 

3. Heltre for naturlig uttrykk

Gulv i heltre selges mye til hytter, der folk ønsker et naturlig preg og en avslappet atmosfære. Heltreet vil være lunt og føles mykt. Det er nok ikke helt ideelt til festen med stiletthæler og rødvin, men igjen: du kan slipe det ned så mange ganger du måtte ønske.  

Matchende: Å velge listverk i samme farge som gulvet gir en helhetsfølelse i rommet. (Foto: Thomas Andersen)

Listverk i samme farge

Når du endelig har bestemt deg for hvilket gulv du vil ha, er det på tide å tenke på listverk. 

– Vi anbefaler helt klart å velge gulvlist i samme farge som gulvet. Det gir mye til rommet, og skaper en helhet. Det er mange som ikke tenker over dette, man tenker automatisk at listverk skal være hvitt. Men sånn er det ikke, smiler Anders og viser oss listen mot gulvet. 

Hos Carlsen Fritzøe kan du få listverk som matcher alle gulvene.

Kjenner du det igjen? Gulvet nederst til høyre er et kjent syn i norske hjem, men nå vil nesten ingen kjøpe det lengre. (Foto: Thomas Andersen)

Disse trendene har forsvunnet

Dette gulvet har alle et forhold til, men ingen vil lenger kjøpe det. 

– Du kjenner det sikkert igjen. Tre-stavs eikeparkett, gul i fargen. Sånt gulv finnes i utallige norske hjem, men nå ser vi at det er helt på vei ut. Trenden nå er lyse gulv, gjerne en-stavs og i gråtoner, forteller Anders.

En annen ting som var vanlig før, men omtrent ikke selges lengre er gulvteppe. 

– Vi selger det svært sjeldent, men det hender at folk vil ha teppe på barnerommet eller i trapp, smiler han. 

En kollega overhører temaet og kommer bort. Han ler og forteller:

– Før var det jo veldig vanlig med tepper overalt. Men det var nok fordi man ikke hadde gulvvarme, og man ville jo ikke fryse på føttene. Til og med foran doen var det teppe! Det var neppe særlig hygienisk, gliser han. 

Carlsen Fritzøe er en norsk, uavhengig byggevarekjede med 25 moderne byggevarehus. Butikkene er lokalisert i åtte fylker på Sør- og Østlandet.

Redaksjonen i Moss Avis har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet