Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Alle vil ha maks hygge på verandaen:

Nå er det utepeis-boom i Moss

Annonse fra Varmefag

Familien Løversbakke gikk til innkjøp av utepeis på hytta, og har ikke angret et sekund. Nå er de heller ikke fremmed for å skaffe seg en hjemme på Jeløya.

I fjor sommer bestemte Anne Løversbakke fra Jeløya seg for å gjøre verandaen på hytta i Telemark ekstra trivelig.

– Vi så en kampanje som vi slo til på. Utepeisen ble bestilt og kom kort tid etter. Den har vi brukt som kveldskos på hytta, og det er helt topp. Vi er veldig fornøyde, og er ikke fremmed for å kjøpe en til å ha hjemme også, smiler hun.

Vakkert: Hvor heldige er ikke Jeløya-familien som kan nyte denne utsikten til knitring i peisen?
Hytteglede: Her er Anne og sønnen Edward Løversbakke, en litt kaldere dag på hytta i Telemark.

Komplett idyll

Hytta ligger idyllisk til i Telemark, i Øvre Birtedalen, med nydelig utsikt over landskapet med både vann og fjell i sikte. Nå er idyllen komplett med utepeis i spissen, og sene sommerkvelder kan bare komme.

En av kvalitetene Anne trekker frem er at peisen hun har valgt er enkel å montere, og lett å flytte på.

– Jeg mener at jeg kun skrudde i noen få skruer, den var veldig enkel å sette sammen! Vi har valgt å sette den innendørs på vinteren, og derfor er det fint at den ikke veier så mye. Når den står ute har vi også et fint trekk over, slik at den holder seg pen, forklarer hun. 

Se hele utvalget av Varmefags utepeiser her!

Nå er det utepeis-boom!

Esben Eliassen, butikksjef hos Varmefag Moss kan fortelle at stadig flere skaffer seg utepeis, og spesielt på denne tiden av året.

Kan grilles på: Esben Eliassen på Varmefag i Moss viser frem hvordan man enkelt kan gjøre om utepeisen til en grill. (Foto: Christine Heim)

– Vi ser absolutt at utepeisene har fått økt popularitet, det er nærmest blitt en utepeis-boom! Med utepeis blir det ekstra hyggelig på verandaen eller i hagen på kvelden. Folk har dem både hjemme og på hytta, forteller han.

Flere av modellene har både grill og utepeis i ett. Man kan med enkle grep forvandle peisen til en praktisk og god grill, så man kan nyte sommerdagen og kvelden med god grillmat.

Dermed er alt lagt til rette for hygge!

Med utepeis blir det ekstra hyggelig!

Esben Eliassen

Bør ha avstand til vegg og tak

Det er et par ting man bør tenke gjennom før man skaffer seg en utepeis. For det er jo ikke til å komme unna at det handler om åpen flamme.

– Våre utepeiser har innebygd pipe slik at røyken går rett opp, derfor bør den stå under åpen himmel. Samtidig bør den stå et stykke ut fra husveggen, for det er fint å kunne ha kontroll på de åpne flammene, forteller Eliassen og fortsetter:

– Peisen bør også plasseres på et ikke brennbart materiale, som for eksempel en stålplate eller om man støper en egen plass. 

Varmefag Moss

Du finner oss ved Rygge Storsenter, i Carlbergveien.

Åpningstider:

Hverdager: 10-17

Torsdag: 10-18

Lørdag: 10-15

Telefon: 69 25 55 88

Les mer om Varmefags utepeiser, og se utvalget her!

Redaksjonen i Moss Avis har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet