Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Hvorfor eie når du kan leie?

Annonse fra Ramirent

Det er mye aktivitet på kundesenteret i Fredrikstad og Moss. Noen har kommet innom for gode råd og tips om rett maskin for neste prosjekt mens andre vet akkurat hva de skal ha. Kaffe serveres med et smil, mens løsninger legges frem for kundene.

Adresse
Årvollskogen 25, 1529 Moss


Åpningstider
Mandag – fredag: 07:00 – 16:00

Ramirent er Norges ledende utleier av maskiner, verktøy og utstyr. Hver dag hjelper Ramirent sine ansatte små og store kunder med deres utfordringer gjennom å forstå deres behov, gi gode råd, finne riktig utstyr og gi kvalifisert opplæring.

Tor Erik Gunneng jobber som customer center manager i Østfold, og han forteller om hektiske dager.

– Både i Fredrikstad, Halden, Moss og Sarpsborg skjer det veldig mye fremover. Det graves og bygges overalt. I Fredrikstad har vi mange store prosjekter akkurat nå, og vi regner jo ikke med at det blir noe mindre i årene som kommer, smiler Gunneng.

Han forteller videre at i mai så eksploderte det på begge kundesentrene, både i Moss og Fredrikstad. Da go’ været gjorde sin innmarsj, var det duket for privatkunder som ville sette i gang med sine uteprosjekter. På kundesenteret i Fredrikstad er det en voldsom strøm av små og mellomstore kunder som kommer inn for å leie utstyr. I Moss kommer de fleste henvendelsene via telefon.

– Dagen min starter med å sjekke at utstyret vi leverer ut er vedlikeholdt og klart til utlevering når kundene kommer, forteller den serviceinnstilte haldenseren. 

Trond Stene, Filip Reier og Morten Arnesen (fra venstre) ønsker velkommen inn på kundesenteret i Moss (Foto: Svein Hansen)

Gunneng sier at de ansatte på alle Ramirent-senterne rundt om landet besitter mye kunnskap og kompetanse. En del av jobben går ut på at kunden skal få råd og tips slik at de forlater butikken med rett utstyr til sitt prosjekt. Informasjon om bruk av utstyr og sikkerhet hører også med.

– Vi har et stort kundespekter i form av både private kunder, små og mellomstore bedrifter og de store landsdekkende entreprenørene. Per i dag er vi engasjert i flere prosjekter rundt om i Østfold, sier Gunneng fornøyd.

I Fredrikstad er det boliger på Riverside med Ove Skår og kontorbygg med AF i Dikeveien. I Sarpsborg bygges det boliger på Storgata Terrasse med Nipas, mens i Moss er det nok en gang Ove Skår som får utstyr til å ferdigstille sitt prosjekt i Varnaveien.

De som jobber med Ramirent-logoen på brystet er en løsningsorientert gjeng som stiller opp for kunden og følger opp slik at kundens prosjekt blir gjennomført på en skikkelig måte. 

Vedlikehold av utstyr står i fokus hos Ramirent, og her er det Filip Reier som gjør en innsats (Foto: Svein Hansen)

Høy kompetanse og service

Alle de ansatte i selskapet, enten du treffer dem i Moss, Fredrikstad eller på ett av de andre kundesentrene rundt om i Norge, har en faglig sterk kompetanse om maskiner, utstyr og løsninger.

– Det er mange fordeler med Ramirent, og vi vektlegger at kunden skal være i fokus. Hos oss får ikke kunden bare utstyret, men også gode råd, informasjon om bruk og rett utstyr, understreker han.

Ramirent har et meget sterkt og velsmurt samarbeid mellom kundesentrene slik at de kan støtte hverandre på tvers av regionene, landet rundt. Det er stort fokus hos Ramirent på å være leveringsdyktige og serviceinnstilte mot kundene. Alle kundesentrene har høy fokus på merverdi utover maskinene.

Gunneng forteller at de leverer utstyr over hele Østfold og flytter utstyret etter behov, både til Halden og andre byer i fylket.

Kundeservice står i fokus, og alle som én strekker seg gjerne det lille ekstra for at kundene skal bli fornøyd.

Kompetanse, en stor maskinpark og godt vedlikeholdt utstyr gjør at kunden kan fokusere på selve jobben. Dermed kan kundene opprettholde produktiviteten, samtidig som de sparer tid og kostnader.

I mange tilfeller må Ramirents ansatte kaste seg rundt for å hjelpe en kunde "i knipe". Noen ganger er det snakk om levering av store maskiner med kort leveringstid, kanskje bare noen timer. Men som regel så fikser vi det – og kunden setter pris på det! 

Morten Arnesen viser frem noe av utstyret som er tilgjengelig hos Ramirent i Moss (Foto: Svein Hansen)

Lokalt engasjement

Foruten å engasjere seg i at kundene får rett utstyr til sitt prosjekt, at utstyret fungerer optimalt og kundeservice, er Ramirent stolte av å kunne bidra på den lokale arenaen når det kommer til å støtte opp arrangementer og idrettslag.

– Vi sponser Allsang på Grensen, som jo er kjent over hele Norge. I Fredrikstad er Ramirent med som støttespiller for FFK Fotball, Rockabilly Festivalen og Glomma Festivalen. Mens i Moss er det jentefotballen i Ekholt Ballklubb som nyter godt av den gule Ramirent-logoen, sier Gunneng.

Maskiner og utstyr flyttes rundt i distriktet etter behov og maskinene jobber for fullt. Da er det trygt å vite at godt vedlikehold av maskinene står i fokus hos Ramirent. Hver gang en maskin blir returnert etter utleie gjennomføres grundige inspeksjoner, vedlikehold og klargjøring før neste utleie.

Selskapet tenker også miljø og sikkerhet i alt de gjør. Her jobbes det systematisk for å hindre ulykker eller skader. Dette skaper en ekstra trygghet for deg som kunde.

Så uansett om prosjektet ditt er lite eller stort, om du trenger små eller store maskiner så er Ramirent der når du trenger dem. Kundesentrene i Fredrikstad og Moss ønsker deg velkommen inn for en prat. Gode råd og tips serveres med en kopp kaffe og et stort smil! 

Ramirent

• Ramirent er Norges største og ledende aktør innen utleie av maskiner og utstyr.

• Ramirent er en totalleverandør som samarbeider med aktører i næringer som landbruk, bygg og anlegg, industri, offentlig sektor, verft og det private markedet.

• I Norge er Ramirent representert med 42 kundesentre og har 420 ansatte.

• Selskapet ble etabler i 1955 og har nærmere 300 utleiesentre i 10 land (Norge, Sverige, Danmark, Finland, Estland, Latvia, Litauen, Tsjekkia, Slovakia og Polen).

• Ingen oppdrag er for store – ingen er for små. 

Redaksjonen i Moss Avis har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet