Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Tekniske løsninger er vår spesialitet

Annonse fra GK Østfold

Bad, ute- og innendørsbelysning, varmepumper/varmeanlegg, ventilasjon/kjøling og sikringsskap er bare noen av oppdragene som står på dagsorden for GK i Østfold. Bedriften sørger for en lysere hverdag med bedre inneklima for lokalbefolkningen i Moss og omegn.

– GK Sikkerhet er siste tilskudd hos GK, men Gunnar Karlsen er en gammel bedrift fra 1964, som startet med inneklima og utvidet etter hvert med rør og så elektro for snart fem år siden. Selv om elektro er forholdsvis nytt så er GK en stabil og trygg bedrift, sier Jarl Sommerset. Han er distriktssjef i Østfold på elektrobiten, og håndterer Østfold og Søndre Akershus.

Hovedsenteret til GK Østfold er i Moss, med 45 ansatte innen elektro, 35 innen rør og 40 i inneklima. Sommerset har lang erfaring fra bransjen, og har tilbragt de siste 3,5 årene i GK Elektro.

– Jeg trives utmerket, med hektiske og varierte dager. Vi har et bredt spekter av oppdrag så ingen dag er lik, smiler distriktssjefen, som er utdannet elektriker.

Kundemassen består av både private, borettslag, bedrifter, næringsliv, industri og infrastruktur. GK Elektro leverer en komplett pakke innen alle elektrotekniske løsninger til privatboliger, borettslag, skoler, offentlige institusjoner, industri og næringsbygg.

– Kundene ser på oss som en totalteknisk leverandør, som innfrir forventningene og som en god sparringspartner når det gjelder teknikken. Vi ønsker å komme med forslag på løsninger slik at kunden selv kan velge hvilke løsning som passer best for dem, sier Sommerset. 

Redusert energibruk

En totalleverandør, som GK, fungerer utmerket for kunden. Bedriften samarbeider med flere byggefirmaer, hvor GK Elektro står for det tekniske og den andre parten bygger. Sommerset forteller at løsninger fungerer optimalt for kunden, siden de står for all koordinering av prosjektet slik at installerings- og byggeprosessen går etter planen. Det er bekymringsfritt og tidsbesparende for kunden, som selv slipper å holde styr på når rørlegger, elektriker, flislegger og murer skal komme.

På prosjektlisten kan GK vise frem store prosjekter som Asko, hvor de har levert frys og kjøl og solcellene på taket. Det er ikke alle som kan skryte av å ha installert Norges største solcelleanlegg. I Fredrikstad er de i full gang med Helsehuset II og på Vestby er det kaffeprodusenten Jo Johanson (Evergood, Ali) som nyter godt av den etablerte bedriften.

– Vi holder på med mye forskjellig. Alt fra små oppdrag på service til de store prosjektene. I GK  jobbes det mye med energibesparende tiltak, og det byttes belysning og styringsanlegg i haller, kontorer og kjøpesentre rundt om i fylket. Slik vil kundene få et redusert energibruk, som også gir økonomiske besparelser over tid, forteller Sommerset.

GK hjelper deg med hele prosessen: Søknader, målinger, beregninger, installering, koordinering av de ulike håndverkerne og nødvendig dokumentasjon i etterkant for utbetaling av støtte. 

Bas Simen Mathisen holder styr på kursene i Helsehuset 2 i Fredrikstad (Foto: Svein Hansen)

Med fokus på fremtiden

Sommerset er godt fornøyd med at GK er et miljøfyrtårn, og at bedriften har valgt å fokusere på energibesparing og miljø. Han forteller også at flere og flere kunder velger en miljøvennlig løsning når de skal bygge nytt eller rehabilitere.

– Du trenger ikke ha et nytt hus for at det skal være energibesparende. Vi kan gjøre veldig mye med teknikken, luft, varme og styring av lys, i bygget, forklarer han.

Et gammelt hus kan føles veldig nytt bare ved å velge rett lys, styring og teknikk. GK var tidlig ute med løsninger som gir en grønnere hverdag. Fordelene med de nye, tekniske løsningene er mange: Bedre og renere inneklima, bedre temperatur og økonomiske besparelser.

– Du trenger altså ikke gjøre mange bygningsmessige tiltak, men heller fokusere på teknikken for å få en bedre hverdag, sier Sommerset.

Det er ikke bare når det kommer til miljø og tekniske løsninger at GK tenker langsiktig og fremtidsrettet. Også på rekrutteringssiden gjør bedriften sitt for at faget skal vedlikeholdes, videreføres og utvikles. GK har fokus på lærlinger, og tar hvert år inn så mange de kan, både innen elektro og rør.

– Lærlinger er et veldig positivt tiltak. Vi har mulighet til å utforme og lære dem opp etter våre metoder. De fleste får jobb hos oss etter endt læretid. Vi tilbyr dem en utmerket måte å vokse og utvikle seg på. Ikke minst med tanke på alt det spennende og nye vi jobber med, både på land og maritimt, sier Sommerset.

Hos GK står kunden, service og tekniske løsninger med fokus på miljøet i sentrum. De er ikke fornøyde før kunden er fornøyd.

Slikt gir et godt rykte, og det ligger ikke i kortene at GK Elektro kommer til å kortslutte med det aller første! 

Nøyaktighet og presisjon er viktig for rørlegger Isak Abrahamsen (Foto: Svein Hansen)

GK Gruppen

GK Gruppen AS
GK er Skandinavias ledende tekniske entreprenør og servicepartner med ekspertise innen elektro, ventilasjon, rør, byggautomasjon, energi, sikkerhet og kulde. Våre mer enn 3200 ansatte i Norge, Sverige og Danmark tar hånd om alt av teknikk i bygg, fra prosjektutvikling og installasjon til drift og vedlikehold. GK Gruppen har en omsetning på over 5 milliarder kroner.

GK Elektro AS
GK Elektro leverer alt innen elektro til alle typer bygg, samt industri og datasentre. Vi har egne fagmiljøer innen service og prosjekter i Østfold, Romerike, Oslo, Asker, Hamar, Kongsvinger, Lillehammer, Bergen, Trondheim og Tromsø. Selskapet er del av GK Gruppen AS.

GK Inneklima AS
GK Inneklima AS er landets ledende tekniske entreprenør og servicepartner med ekspertise innen ventilasjon, byggautomasjon, energi og kulde. Selskapet har 1200 ansatte fordelt på over 30 kontorsteder. Selskapet omsetter for 3 milliarder kroner årlig og er den største enheten i GK Gruppen, som også omfatter selskapene GK Elektro, GK Rør, GK Sikkerhet og GKs datterselskaper i Danmark og Sverige. Vi er også stolt partner i NTNU/SINTEFs FME ZEN - et forskningssenter for nullutslippsområder i smarte byer.

GK Rør AS
GK Rør er en av Norges ledende rørentreprenører med avdelinger i Moss, Oslo, Romerike, Drammen, Hamar, Gjøvik, Lillehammer, Otta, Vågå, Porsgrunn, Haugesund, Trondheim, Bodø, Tromsø, Alta og Hammerfest. Vi tilbyr alt av rørtekniske arbeider innen alle typer bygg deriblant, varmeanlegg, varmepumper, kjøleanlegg, sprinkling, sanitær- og baderom. 

Redaksjonen i Moss Avis har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet