Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Ut med oljefyring – inn med varmepumper!

Annonse fra Varme & Elektrokomfort AS

Installeringen av ulike tekniske anlegg ligger i blodet hos gutta i Varme & Elektrokomfort. I starten drev de hvert sitt enkeltpersonsforetak, men tenkte at to er bedre enn én og startet bedriften sammen i 2014.

– Jeg startet som teknikker med installasjoner og montering av alarm og sikkerhetsanlegg. Så videreutdannet jeg meg innen montasje av varmepumper og kjøleanlegg. Nå er jeg sertifisert til å jobbe med kjøleanlegg også. Det er vi begge to, forteller servicetekniker Runar Langseth.

John Edvardsen er daglig leder, og hans bakgrunn startet også i bransjen for mange år siden. Etter ti år i Stavanger satte han kursen hjem til Moss, hvor han startet opp et eget firma som elektriker.

I 2009 slo de seg sammen, og Varme & Elektrokomfort AS var et faktum. Med tanke på den hektiske hverdagen var det tydeligvis en god sammenslåing. Gutta forteller om stor pågang og en variert arbeidsdag, som innebærer små og store oppdrag. Kundemassen består av både private og offentlige bedrifter.

– Det er hyggelig med en fast kundebase, og stadig nye kunder ønskes velkommen. Vi finner gode løsninger, er serviceinnstilte, har lang og bred erfaring, tilbyr konkurransedyktige priser og har god oppfølging, forteller Langseth. 

Varmepumper kommer for fullt sier Runar Langseth og John Edvardsen (fra venstre) (Foto: Svein Hansen)

Ta farvel med oljen

Med kravet om at alle oljefyringsanlegg skal ut innen 2020 så blir det ikke noe mindre arbeidsmengder fremover. Montørene ser en stadig økning av henvendelser som gjelder utskiftning av oljefyranlegg og installering av varmepumper.

– Vi er en autorisert forhandler av varmepumper fra Mitsubishi, et merke vi er meget godt fornøyd med. Pumpene er stillegående, gir holdbar varme og er velgående, sier Edvardsen.

– Så kommer de en rekke fargevalg og stiler, legger han til.

Oppdragene strømmer inn, og består av både utbytting og montering av varmepumper, både luft-til-luft- og luft-til-vann- pumper. Varmepumper kategoriseres etter hva slags medium de tar varme fra, og hvilket de avgir varme til. Luft-til-luft- varmepumper henter varme fra ute- eller ventilasjonslufta og avgir den direkte til innelufta i en bygning. En luft-til-vann- varmepumpe konsentrerer varmeenergien i uteluften så mye at den kan varme opp vannet du bruker i huset.

Nesten 80 prosent av energien som brukes i private boliger går til romoppvarming og varmt tappevann. Prisene på olje- og parafin er meget høye, og installering av varmepumpe vil redusere energikostnadene betydelig. Kostnadene ved å installere en varmepumpe vil altså være tjent inn i løpet av få år.

Langseth forteller at det er mange fordeler med varmepumper. For det første er det et veldig godt kjøleanlegg, og huseier kan få behagelige 20 grader om sommeren. Om vinteren er det en helt annen virkningsgrad kontra kommersiell vedfyring og panelovn forbi varmen blir spredd mer over hele huset.

– En varmepumpe vil ha et lavere energibruk og du får utnyttet kilden bedre. Ved riktig bruk vil energikostnadene bli redusert, sier han.

De drevne montørene anbefaler å kjøpe en varmepumpe fra en anerkjent produsent og ikke minst få den installert av et godkjent firma. Det beste er å kjøpe både produkt og montering sammen.

– Konsekvensen av å kjøpe varmepumpe på nett og montere selv kan få alvorlige konsekvenser, både økonomisk og det kan være skadelig, både for beboere og klima. Det er mange krav som må oppfylles. Ved egen installering kan pumpa holde i to, tre år før den ryker. Da vil kostnadene for reparasjon bli veldig høye siden alt må rives og man må starte på nytt, forklarer Edvardsen.  

Stadig på oppdrag: John Edvardsen (foran) og Runar Langseth

Varme & Elektrokomfort leverer en komplett pakke, som inkluderer produkt, rørlegger, elektriker, montering og eventuelt graving. På den måten trenger du kun å forholde deg til én leverandør, som gjør jobben lettere for deg. Ikke minst er det en trygghet for kunden.

– Under gode forhold, der alt av arbeid i forkant er utført skikkelig med tanke på montasje, så vil pumpen vare i 12-20 år. Forutsatt at det er et godkjent merke og at pumpen også vedlikeholdes, sier Langseth. Edvardsen legger til at han har montert varmepumper i 2000, som fortsatt er like effektive i dag.

Til tross for at Norge er en oljenasjon så skal altså alle oljefyringsanlegg ut innen 2020. Det lover godt for Varme & Elektrokomfort, som gjerne tar på seg jobben med å holde huset ditt varmt og kjølig! 

Varme & Elektrokomfort AS

• Vi leverer alt innen elektroinstallasjoner for private og næring.

• Vi har fagfolk med mange års fartstid i bransjen, og vil alltid stå på for at du som kunde skal føle deg ivaretatt.

• Varme & Elektrokomfort er autorisert forhandler av Mitsubishi Electric varmepumper og aircondition.

• Vi leverer varmepumper i Østfold og Akershus.

• Varme & Elektrokomfort ble etablert i desember 2009 som et enkeltpersonsforetak, og omdannet til aksjeselskap i januar 2014.

• Vi har kontor i Rygge.

• Vi har fokus på kvalitet på arbeid og materiell til en fornuftig pris. 

Redaksjonen i Moss Avis har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet