Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Din lokale totalentreprenør

Annonse fra Asker Entreprenør Follo/Østfold

Asker Entreprenør er en totalentreprenør som jobber innen bolig, næringsbygg, offentlige bygg og rehabilitering. På regionskontoret i Moss er det hektisk aktivitet. En rekke prosjekter skal ferdigstilles og nye oppdrag skal planlegges.

Adresse
Verket 22 Konventionsgaarden, 1534 Moss

– Vi tar alt prosjektarbeid og bemanner med prosjektleder, anleggsleder og formenn. Alle byggetjenester, som blikkenslager, maler, tømrer og graving, kjøpes inn av våre lokale samarbeidspartnere, sier Bjørn Sikkeland. Han er avdelingsleder i Østfold og Follo. Han forteller videre at selskapets oppdrag dekker fra Oslo- grensen til Halden, og at de har fokus på å bruke lokale underentreprenører på prosjektene. For dem er det viktig å støtte den lokale næringen.

Asker Entreprenør ble etablert i 1990, den gang under navnet Sanbækken Entreprenør AS. I 1997 ble selskapet kjøpt av Stryken og Gudbrandsen AS og fikk sitt nåværende navn Asker Entreprenør AS. I 2016 overtok Ø.M. Fjeld som største eier i Asker Entreprenør.

Hovedkontoret ligger i Hvalstad, Asker, men de har også et regionkontor i Moss, samt Nittedal og på Ringerike.

– Vi er et middelsstort entreprenørselskap med lokal tilhørighet. I Moss har vi en sterk, lokal tilknytning og de aller fleste kjenner oss og markedet. Vi har en rekke faste kunder og samarbeidspartnere, samt at det alltid kommer nye kunder. De velger oss forbi vi har god erfaring, lang fartstid og kan mye om prosjekter, forteller Sikkeland. 

Tor Jan Rønning på inspeksjon på byggeplassen på Trosvik Skole (Foto: Svein Hansen)

Vi bygger i kvalitet

Kjetil Moth er prosjektsjef. Han legger til at selskapet også har en spesialprosjektavdeling som tar seg av de litt mindre og spesielle jobbene. Her er det fokus på spesielle, mindre prosjekter, rettet mot byggherrer og utbyggere. – Denne avdelingen håndterer ikke de store totalentreprisene som vi jobber mest med. I stedet er de rettet mot mindre prosjekter hos de store byggherrene, som renovering av kontorlokaler, forsikringsjobber osv., sier han.

Nå jobbes det med flere store prosjekter, blant annet et kontor- og produksjonsanlegg for Høegh i Ski, Trosvik Skole og ett stort boligprosjekt på Gressvik, hvor det skal bygges ni blokker med 150 leiligheter. Selskapet holder også på med ett prosjekt på Kambo hvor det skal bygges 46 townhouses og 52 leiligheter. 

– Vi er med tidlig i prosessen, og vår lange og brede erfaring gjør oss til et solid valg. Hos oss finner kundene den rette kompetansen på alle typer bygg. Vi ønsker å være en behagelig samarbeidspartner, som oppfattes som ryddig, profesjonelle og greie å ha med å gjøre, sier Sikkeland.

Asker Entreprenør har lykkes med oppskriften, for de har fått et godt renomme i bransjen, og får stadig tilbakemeldinger om dette fra nye kunder som har blitt anbefalt å bruke dem.

Moth legger til at målet til Asker Entreprenør ikke er å bli størst, men å levere gode bygg i kvalitet, til rett pris. 

Begge trives godt i Asker Entreprenør, og det er et godt arbeidsmiljø i selskapet. De ansatte er den viktigste ressursen i selskapet og derfor er intern kursing og opplæring viktig. 

– Vi har interne samtaler hvor vi utveksler erfaringer, utviklingskurs i alle ledd og holder oss oppdatert om hva som skjer på markedet, sier Sikkeland.

Begge anbefaler de som trenger hjelp til et prosjekt, uansett om det er stort eller lite, å bruke et lokalt firma med lang fartstid. På den måten er det lettere å bygge opp personlige relasjoner.

– Vi støtter opp lokalt med å bruke lokale underentreprenører, og så vet kundene at de får et godt produkt og godt utført arbeid, forteller Moth.

– Når du gjør en god jobb første gangen, blir du spurt igjen, legger han til.

Asker Entreprenør er en mellomstor entreprenør på markedet, men de har store ambisjoner for årene som kommer. I Østfold er det stor byggevekst, og selskapet akter å være med på å bygge opp både lokalt og i resten av fylket. 

Lokale entreprenører: Kjetil Moth og Bjørn Sikkeland (fra venstre) i Asker Entreprenør, avdeling Østfold

Asker Entreprenør Follo/Østfold

• Asker Entreprenør er en entreprenørbedrift med hovedkontor på Hvalstad i Asker, regionkontor i Nittedal, Follo/Østfold og på Ringerike.

• Oppland, Akershus, Oslo, Buskerud, Vestfold, Ringerike og Østfold er virksomhetens geografiske nedslagsfelt.

• Bedriften og dens ansatte har bred erfaring med oppfølging av de aller fleste typer bygg i alle entreprisemodeller.

• Våre prosjekter består av bolig, næringsbygg, offentlige bygg og rehabilitering. 

Redaksjonen i Moss Avis har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet