Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Vanntett kvalitet i 30 år!

Annonse fra Aqua VVS

Helt siden antikkens tid har mennesket bekymret seg over vannlekkasjer og rørsystemer som ikke fungerer. Nå er det 30 år siden Jan Roar Johannessen bestemte seg for å hjelpe de i nød og forebygge problemene.

– Jeg startet opp Aqua VVS i 2009, men har jobbet i bransjen i 30 år, så du kan vel si at jeg har sett og opplevd det meste, sier Johannessen.

Når det kommer til vann og avløp er det aldri godt å si hva som kan skje. Hverdagen består av både planlagte og utforutsette og akutte oppdrag. Han vet med andre ord ikke helt hvordan dagen vil gå når han står opp om morgenen.

– Jeg har alltid en plan for uken, med spillerom for hasteoppdrag. Plutselig ringer telefon, og det er vannlekkasje et sted og en varmtvannsbereder som har røket et annet sted. Da er det bare å omrokere litt på timeplanen og kjøre av sted, smiler Johannessen.

Aqua VVS jobber mest med rehabilitering av bad for private husholdninger. De tilbyr også varmeløsninger som passer ditt behov, installerer gulvvarme, varmepumper og små- og store varmeanlegg. I tillegg kommer faste service- og vedlikeholdsoppdrag innen industri og skadesammenheng-grupper.

Akkurat nå er de i gang med å utføre en total renovering av badene på Refsnes Gods. 

Badene på Refnes Gods er nyrenoverte av Aqua VVS

Vannekspertens råd

Med sin lange fartstid i bransjen har Johannessen sett og fikset det meste. Ikke alle opplevelsene er like hyggelig, for verken kunden eller han.

– Jeg fikk en telefon om en vannlekkasje. Da jeg kom til boligen, som var av den eldre modellen, så viste det seg at noen hadde lagt fliser over sluket i andre etasje. Etter en stund hadde vannet begynt å synke ned gjennom flisene, så i gulvet og ned i første etasje. Det ble en omfattende rehabiliteringsjobb, sier han.

Den drevne rørleggeren, som har både svennebrev og mesterbrev, har et godt råd på lager: Installer en automatisk vannstopper!

Den vil stenge vanntilførselen til enten hele boligen eller kun til stedet det gjelder.

Automatisk vannstopper er obligatorisk i nye bygg. Det kan være en enda bedre idé for de med eldre bolig.

– Jeg anbefaler en automatisk stopper med føler, som settes på hovedvanninntaket eller for det rommet det gjelder. Det er en billig forsikring, og koster omtrent like mye som egenandelen på forsikringen din. Med en automatisk vannstopper har du gardert deg, råder Johannessen. Han legger til at mange forsikringsselskaper også gir rabatt på premien om dette er installert i boligen. 

Fra ett av mange prosjekt: Bredmyra 2 i Sarpsborg

Johannessen har også sett at moter og trender har endret seg i årenes løp. Nå er det populært med hvite, glatte fronter, og litt grått. Så velger flere og flere trestruktur og farger på armaturer, som aller helst skal være berøringsfrie. Toalett skal henge på veggen.

– Skal du ha gulvbasert toalett så må du nesten spørre etter det, smiler Johannessen.

Aqua VVS er også medlem av Varme & Bad AS, som gir gunstige avtaler med grossister, rammeavtaler og råd. Johannessen synes dette fungerer meget bra siden Varme & Bad operer etter samme system de selv jobber etter.

Han forteller videre at Varme & Bad også har innført noe som heter Vannsjekken. Her kommer en rørlegger i området hjem til deg og går gjennom vannsystemer, alle vanninstallasjoner (våtrom og kjøkken, vaskerom og bad) og utarbeider deretter en sjekkliste. Basert på denne listen kommer rørleggeren med anbefalinger om hva huseier bør ta tak i og utbedre.

Bedriften har også et godt samarbeid med Fjell Mur & Flis, Muremester Jens Aksel Christiansen AS, Byggteknikk AS, Borg Bygg AS, Loyds Industri & Eiendom, Helland Drift og Moss Fliseservice.
Dermed kan Aqua VVS levere en komplett pakke til kunden, med tanke på oppussing av bad og kjøkken. Alle produkter kjøpes og leveres av bedriften, som koordinerer håndverkerne etter behov. Det er en trygghet for kunden, som også er meget tidsbesparende.

Johannessen har jo sørget for vanntett kvalitet i 30 år. Han kommer ikke til å stenge krana med det første! 

Aqua VVS

• Aqua VVS jobber mest med rehabilitering av bad for private husholdninger.

• Vi er en del av en faggruppe med både elektrikere, flisleggere og snekkere. Sammen kan vi levere ditt drømmebad.

• Trenger du rørleggerhjelp, enten det er til oppussing av bad, eller du ønsker å finne en varmeløsning som passer ditt behov, er du velkommen til å ta kontakt.

• Vi installerer også gulvvarme, varmepumpe, små og store varmeanlegg.

• I tillegg utfører vi faste service- og vedlikeholdsoppdrag innen industri.

• Vi påtar oss oppdrag i Østfold, Akershus og Oslo. 

Redaksjonen i Moss Avis har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet