Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Vi dro på besøk:

Pål André Czwartek og familien lever det gode liv på hytta

Familien Takelund Czwartek elsker å være på hytta si på Ullerøy i Sarpsborg. Der er TV en helt naturlig del av hyttekosen. Noen blir imidlertid ivrigere enn andre under fotballkamper.

Felles kos: Man gjør det enkelt noen ganger, og i dag er det pizza som står på menyen på hytta. Den inntas i avslappet stil i sofaen, mens familien ser på et hyggelig program sammen. (Foto: Christine Heim)

– I 1946 rodde oldefaren min opp hit fra Sannesund i Sarpsborg med noen planker i båten. Han tok kontakt med bonden som eide området, og spurte om han fikk lov å ha festetomt her. Det fikk han, og han begynte å snekre med det samme, forteller Lene Takelund. 


Gjennom årene ble hytta påbygd og utvidet flere ganger. I 2008 ble den gamle hytta revet, og en ny kom opp på samme plass. Hytta ligger på en høyde på Ullerøy, med upåklagelig utsikt over både nordre og søndre Karlsøy. Vendt ut mot vannet er det store vindusflater, så lyset flommer inn over stua.

Her elsker familien på fire å tilbringe tid sammen på sommeren.

Vi har Canal Digital på hytta, og det er kjempefint å slippe å betale når man ikke er der.

Pål André Czwartek

Det blir mye sport på tv

Familien, som i det daglige bor på Grålum, består av pappa Pål Andrè Czwartek, mamma Lene Takelund og døtrene Ida (10) og Linnea (13). 

Klikk her for å sjekke ut hytteløsningen til Canal Digital Satelitt!

Ivrig: - Pappa blir helt gærn under fotballkampene, avslører barna. (Foto: Christine Heim)

For ni år siden tilbragte Pål Andrè Czwartek store deler av hverdagen med å løpe rundt på gressmatta på Fredrikstad Stadion mens publikum heiet og sang navnet hans. Men selv om fotballskoa er lagt på hylla har ikke sportsinteressen blitt mindre.

– Jeg ser mye fotball på tv, ja. Særlig nå under VM! Og så ser jeg mye annet i tillegg da. På sommeren går det mye i Tour de France, blant annet, gliser han.

– Pappa er helt gærn! En gang brølte han så høyt at hyttenaboene skvatt, røper Linnea. 

Filmtid: Når barna har lagt seg får de voksne endelig popcornet for seg selv! (Foto: Christine Heim)

Kuttet tv-regningen i to

Hytta på Ullerøy brukes sjeldent på vinterstid. Derfor er det også fullstendig unødvendig å betale for tv på hytta hele året.

Samles: På kvelden, eller når det er dårlig vær, samles familien gjerne i stua der tv-en er en naturlig del av det hele. (Foto: Christine Heim)

– Vi har Canal Digital Satelitt på hytta, og det er kjempefint å slippe å betale når man ikke er på hytta. Vi er veldig fornøyde, og har ikke vurdert å bytte, sier Pål André.

– Det har fungert kjempefint for oss, nikker Lene.

Klikk her for å sjekke ut hytteløsningen til Canal Digital Satelitt!

TV er viktig på hytta

Selv om man gjerne tilbringer mye tid utendørs på hytta, er det viktig for familien å ha et fullkomment tv-tilbud når kvelden sniker seg på, eller kanskje når sommerregnet siler ned utenfor. 

Hyttekos: Familien elsker å tilbringe tid sammen på hytta. Fra venstre: Ida, Lene, Linnea og Pål André. (Foto: Christine Heim)

– Det er klart at det kommer dårlige dager, selv på sommeren. Og dessuten ser vi gjerne en film sammen på kvelden, smiler Lene mens hun kutter vannmelon.

De fire har ulike preferanser på skjermen. Mens Pål André helst ser fotball og sykling, og barna helst vil se på Nickelodeon, engasjerer Lene seg i blant annet håndball.

– Du ser på Kardashian også da mamma, ler døtrene.

– Hehe, ja kanskje iblant. Og Graham Norton Show er fantastisk. Det elsker jeg å se på, svarer hun. 

Redaksjonen i Moss Avis har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet