Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Her er barnas TV-meny

Annonse fra Canal Digital

Selv aktive barn som løper i skogen, treffer venner, bader og ror i båten, trenger iblant rolige stunder. Ida (10) og Linnea (13) storkoser seg med å se på favorittprogrammene sine sammen.

Alle som har barn, småsøsken eller kanskje nieser eller nevøer vet at familiens yngste ser mye tv. Gjerne samme episode eller film om og om igjen. Og om igjen. 

Søstrene Ida (10) og Linnea (13) er ingen unntak fra regelen, selv om de er svært aktive jenter. Når de er på hytta med foreldrene Lene Takelund og Pål André Czwartek elsker de å være ute.

– Vi er mye ute i båten sammen med vennene våre som bor på hyttene rundt her. Èn gang rodde jeg over til Søndre Karlsøy, forteller Linnea.

– Ja, det blåste så mye at hver gang du måtte ta en pause så drev du tilbake den veien du kom fra, ler pappa Pål André. 

Enkel glede: De to søstrene synes det er ekstra stas når de kan legge seg på stuegulvet. I blant lager de også hytte av stoler, pledd og puter. (Foto: Christine Heim)

Nickelodeon er favoritten

Jentene fniser og erter hverandre der de sitter i sofaen. Store deler av sommeren tilbringes her, på hytta på Ullerøy. Hytta har vært i familien i generasjoner, helt fra tipp-oldefaren til jentene rodde ut hit hele veien fra Sannesund og spurte bonden om å få festetomt. 

Utenfor vinduene kan man se utover på både søndre og nordre Karlsøy. På skjermen i stua ruller favorittkanalen - Nickelodeon. Jentene har en liten pause inne.

– Jeg liker å se på mye forskjellig. Når vi ser på tv sammen ser vi ofte på Sam & cat, Svampebob Firkant og Henry Danger, sier Linnea.

– Og Thunderman, skyter lillesøster Ida inn.

Nå kan du få tv på hytta og slippe å betale når du ikke er der. Sjekk ut Canal Digitals hyttetilbud her!

Snacks må til: – Åå, nam! Kan jeg ta? spør Ida når hun oppdager hva mamma Lene disker opp med. (Foto: Christine Heim)

Naturlig del av hverdag og ferie

TV-tittingen er en naturlig del av hverdag og ferie for jentene. For selv om de er aktive barn som løper i skogen, treffer venner, bader og ror i båten, så trenger man iblant rolige stunder.

– På morgenen, når jeg har stått opp, så liker jeg å se på sånne serier som for eksempel Alligatorjegerne og Grensevaktene. Det synes jeg er kult, forteller Linnea. 

Klikk her for å sjekke ut hytteløsningen til Canal Digital Satelitt!

Naturlig del: Selv for aktive barn er TV en naturlig del av hverdagen, både hjemme og på hytta. (Foto: Christine Heim)

– Vil se TV når det passer oss

Pappa Pål André kan fortelle at valget av TV-leverandør i sin tid ikke var vanskelig.

– Vi har hatt Canal Digital lenge. Det var det aller beste alternativet da vi bygde hus for lenge siden. Siden har vi vært veldig fornøyde, sier han.

Familien bruker mobilen eller nettbrettet hvis TV-skjermen er opptatt eller de ikke er i stua. Hjemme har de flere TV-er. 

– Vi vil jo se TV når det passer oss. Den tiden da man måtte hjem innen klokka 19 fordi programmet begynner er forbi, smiler mamma Lene.  

Les mer om Canal Digital Satelitt på hytta her!

Redaksjonen i Moss Avis har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet